Υπόμνημα στην Άντζελα Γκερέκου από τον Σύλλογο Ξενοδόχων

Υπόμνημα προς την υφυπουργό Τουρισμού Άντζελα Γκερέκου έστειλε ο Σύλλογος Ξενοδόχων Κεφαλονιάς – Ιθάκης σχετικά με τα προβλήματα που απασχολούν το δοκιμαζόμενο κλάδο.

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Αξιότιμη κυρία Υφυπουργέ,
Με αφορμή την πρόσφατη ανάληψη των καθηκόντων σας,  θα θέλαμε να σας συγχαρούμε, να ευχηθούμε καλή επιτυχία στο έργο σας και να δηλώσουμε την διάθεση για μια αγαστή συνεργασία. Είναι αλήθεια ότι το ελληνικό κράτος άργησε να αντιληφθεί τη σπουδαιότητα του τουρισμού και τον πολυσύνθετο χαρακτήρα του, σε συνδυασμό, βέβαια, με το γεγονός ότι αποτέλεσε μια νέα για τα ελληνικά  δεδομένα δραστηριότητα με ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία 40 χρόνια. Αδιαμφισβήτητα, η πρόσφατη οικονομική κρίση, επέφερε μεν τις δυσμενείς επιπτώσεις της οποίες όλοι βιώνουμε, βοήθησε δε στην ανάδειξη της σημασίας του ελληνικού τουρισμού ως της βαριάς βιομηχανίας της ελληνικής οικονομίας (18,5% του ΑΕΠ με προοπτικές να ανέλθει σε μία πενταετία πάνω από το 20% του ΑΕΠ) με μεγάλη διαστρωμάτωση κατανομής εισοδήματος, ενίσχυση περιφερειακής ανάπτυξης, μείωση ανεργίας στις ευπαθείς ομάδες, δηλαδή με εξαιρετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Είναι κοινή, πλέον, πεποίθηση ότι ο τουρισμός μπορεί να αποτελέσει τον κύριο κινητήριο μοχλό για τη μελλοντική ανάπτυξη της χώρας μας.

Ωστόσο για να γίνει αυτό πράξη, θα πρέπει άπαντες να αντιληφτούν ότι το μείζον πρόβλημα του τουριστικού προϊόντος της χώρας είναι το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας, σε ένα ιδιαίτερα απαιτητικό διεθνές περιβάλλον. Ο ξενοδοχειακός κλάδος σε κάθε ευκαιρία  υπογραμμίζει ότι το εν λόγω έλλειμμα προκύπτει, λόγω έλλειψης υποδομών και χωροταξικού σχεδιασμού, προσβασιμότητας (αεροπορικές, ακτοπλοϊκές συνδέσεις), αναποτελεσματικής προβολής-διαφήμισης, ισχυρού ευρώ (έναντι δολαρίου, στερλίνας), υψηλών περιθωρίων τραπεζικών δανείων (υπερδιπλάσιων της ευρωζώνης) και υψηλού κόστους ΦΠΑ (5-7 μονάδες υψηλότερο των ανταγωνιστών μας). Σημαντικό, επίσης, ρόλο στο ζήτημα της μειωμένης ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος παίζει και το κόστος διαχείρισης της γραφειοκρατίας.

Η μείωση των επιπτώσεων της κρίσης στον τουρισμό της χώρας για το 2009 κατέστη δυνατή κυρίως χάρη στις εκπτώσεις που έδωσαν τα Ελληνικά ξενοδοχεία (ως αποτέλεσμα απώλεσαν 1δις ευρώ από το τζίρο τους, ποσοστό άνω του 16%) με αποτέλεσμα η πτώση των αφίξεων να περιοριστεί περίπου στο 8%, ενώ τα τουριστικά έσοδα να μειωθούν 12-13%. Ωστόσο δεδομένου ότι έχουμε μπροστά μας μια πολύ δύσκολη τουριστική χρονιά (2010), αλλά και ότι δεν θα πρέπει να υπονομευτεί η μακροπρόθεσμη θετική πορεία του ελληνικού τουρισμού είναι αναγκαίο να πραγματοποιηθούν αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και ληφθούν μέτρα  στοχεύοντας, κυρίως, στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του, ως ακολούθως:

Ι) Αναγκαίες Μεταρρυθμίσεις

α) Καθώς η νέα διακυβέρνηση επέλεξε την οδό της συγχώνευσης του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης με το αντίστοιχο του Πολιτισμού, αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη του εγχειρήματος, τουλάχιστον να προχωρήσει στη θέσπιση, μόνιμης θέσης 5ετούς θητείας εξωκοινοβουλευτικού γενικού γραμματέα, με αυξημένες αρμοδιότητες και καλή γνώση της τουριστικής αγοράς.

β) Χάραξη εθνικής τουριστικής στρατηγικής σε συνεργασία με τους φορείς με ορίζοντα 10ετίας έως το 2020, με συγκεκριμένους στόχους και διαδικασίες.

γ) Μετεξέλιξη του ΕΟΤ, σε Οργανισμό Τουριστικής Προβολής και Marketing με συμμετοχή και του ιδιωτικού τομέα και επαγγελματικό management στα πρότυπα του Visit Britain ή του Maison de la France.

δ) Διαμόρφωση νέας στρατηγικής αερομεταφορών και άμεση εφαρμογή προγράμματος κινήτρων προσέλκυσης τακτικών και χαμηλού κόστους πτήσεων στη χώρα μας σε 8μηνη ή 12μηνη βάση. Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας της ΥΠΑ για την υλοποίηση του προγράμματος (πώληση των slots) με συμμετοχή των φορέων του τουρισμού και των αεροπορικών εταιρειών. Μείωση του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης των περιφερειακών αεροδρομίων (σπατόσημο), τουλάχιστον, κατά 50%. Παράλληλη βελτίωση των περιφερειακών αεροδρομίων και λειτουργία με ιδιωτικό management.

ε) Διαμόρφωση στρατηγικής βελτίωσης των ναυτιλιακών συνδέσεων και άρση του cabotage για ενίσχυση της κρουαζιέρας στη χώρα μας. Μόνο αυτό θα οδηγήσει σε άμεσα ετήσια τουριστικά έσοδα άνω των 500 εκατ. ευρώ. Βελτίωση των βασικών λιμανιών και λειτουργία με ιδιωτικό management.

στ) Ανάπτυξη στρατηγικών υποδομών (π.χ. γήπεδα golf, μαρίνες), εξειδίκευση του ατελούς ειδικού χωροταξικού σχεδίου για τον τουρισμό, και ανάπτυξη της πολυτελούς τουριστικής κατοικίας, παράλληλα με ξενοδοχειακές υποδομές 5 αστέρων (mixed use development). Εφαρμογή μοντέλου απόσυρσης ξεπερασμένων ξενοδοχείων εκτός σχεδίου, όχι όμως με την πρακτική μετατροπής και πώλησής τους ως φθηνών διαμερισμάτων (μοντέλο που δοκιμάστηκε και απέτυχε στην Ισπανία), αλλά κατεδάφισής τους και κινητροδότησης μέσω του ξενοδοχειακού συντελεστή κάλυψης κατασκευής τουριστικής κατοικίας υψηλών προδιαγραφών.

ζ) Διαρκής επιμόρφωση όλων των επαγγελματιών του κλάδου σε νέες τεχνολογίες.

η) Θα πρέπει να δοθεί μια ικανοποιητική λύση στο καθεστώς της πρακτικής άσκησης μαθητών. Η ΠΟΞ ήδη διαβουλεύεται με την ΠΟΕΕ-ΥΤΕ για το εν θέματι ζήτημα ευελπιστώντας πως θα υπάρξει μια «από κοινού» συμφωνία. Σε αντίθετη περίπτωση τη λύση θα μπορούσε να δώσει η συγκρότηση   επιτροπής στην οποία θα συμμετέχουν  εκπρόσωποι του Υπουργείου σας, των Υπουργείων Εργασίας και Παιδείας, των ΑΕΙ, ΤΕΙ και ΣΤΕ της χώρας, όπως και εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ, του ΣΕΤΕ και των Πανελλήνιων Συνδικαλιστικών Φορέων που συμμετέχουν σε αυτόν.

θ) Ενίσχυση του ποιοτικού και οικολογικού μοντέλου ανάπτυξης με την ισχυρή ενθάρρυνση ανακαίνισης υφιστάμενων μικρών μονάδων σε boutique και eco hotels με προδιαγραφές που έχει, ήδη, υποβάλει η ΠΟΞ στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού και που δυστυχώς βρίσκονται ακόμη, αναιτιολόγητα, ανεκμετάλλευτες.

II) Μέτρα άμεσης στήριξης

ΦΠΑ

Μείωση κατά δύο τουλάχιστον μονάδες του ΦΠΑ στις τουριστικές υπηρεσίες, όπου σήμερα ισχύει μικτό σύστημα 9 και 19% με μέσο όρο 11-12%. Ενδεικτικά αναφέρονται  παραδείγματα ανταγωνιστριών χωρών  της ΕΕ, όπου στις ξενοδοχειακές υπηρεσίες επιβάλλεται χαμηλότερος ΦΠΑ: Γαλλία 5,5%, Ισπανία 7%, Ολλανδία 6%, Πορτογαλία 5%, Κύπρος 5%, Μάλτα 5%, κα.  

Τράπεζες.

Να γίνει υπολογισμός της χρεολυτικής δόσης των ετών 2009 και 2010 κάθε επιχείρησης και να πραγματοποιηθεί ένας ισόποσος δανεισμός (με νέο δάνειο) με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου δεκαετούς διάρκειας με διετή περίοδο χάριτος. Έτσι οι χρεολυτικές δόσεις  μετατίθενται στο 2011 και εντεύθεν.

Αναπτυξιακά κίνητρα.

Πρώτον, επιβάλλεται να γίνει επανασχεδιασμός του επενδυτικού χάρτη προκειμένου να αποκλειστούν από τα κίνητρα για την δημιουργία νέων κλινών οι υπεραναπτυγμένες  περιοχές.

Δεύτερον, πρέπει να επανέλθει η δυνατότητα εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων δύο και τριών, αστεριών που κακώς καταργήθηκε με το Ν.3752/2009 (ΦΕΚ 40Α’). Τούτο αποτελεί επιτακτική ανάγκη καθώς εάν παραμείνει το ισχύον καθεστώς θα οδηγήσει σε δημιουργία ξενοδοχειακού προϊόντος δυο ταχυτήτων δεδομένου ότι κάνει, αφενός μεν αδύνατη την αναβάθμιση, μέσω του Νόμου, ξενοδοχειακών μονάδων δύο αστεριών, αφετέρου δε θέτει όριο στο ενισχυόμενο κόστος ξενοδοχειακών μονάδων τριών αστεριών, το ένα εκατομμύριο ευρώ. Με άλλα λόγια αποστερεί την δυνατότητα εκσυγχρονισμού από ένα σημαντικό μέρος του ξενοδοχειακού δυναμικού που αποτελεί και τη ραχοκοκαλιά του. Παράλληλα θα πρέπει να επανέλθει το χρονικό διάστημα το οποίο απαιτείται προκειμένου να μπορεί να υπαχθεί μια ξενοδοχειακή μονάδα στα επενδυτικά κίνητρα, στο προηγούμενο καθεστώς του Ν. 3299/2004, δηλαδή τα πέντε έτη κάτι το οποίο υπαγορεύεται, άλλωστε, από τις σύγχρονες διεθνείς προδιαγραφές εκσυγχρονισμού των ξενοδοχειακών υποδομών. Η επέκταση δε του χρονικού ορίου αυτής της διάταξης, σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς του Ν. 3752/2009, στα οκτώ έτη, οδηγεί σε μείωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής Ξενοδοχειακής υποδομής.

Τρίτον πρέπει να αρθεί η εξαίρεση υπαγωγής στα ΠΕΠ των ξενοδοχειακών μονάδων 4* και 5*.

Ε.Τ.ΑΚ.

Κατάργηση ΕΤΑΚ και επαναφορά στο προηγούμενο καθεστώς του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (Ν.2459/1997).

Εισφορά Ν.128/1975

Για το χρονικό διάστημα από 01-01-2010 έως 31-12-2010 να μην επιβαρύνονται με την εισφορά του Ν.128/1975 τα υπόλοιπα δανείων καθώς και τα χορηγούμενα δάνεια ή πιστώσεις από τα πιστωτικά ιδρύματα προς τα ξενοδοχειακά καταλύματα της χώρας.

Επιδότηση εργασίας.

Άμεση λύση στο ζήτημα της καταβολής της επιδότησης σε όσους υπήχθησαν στο μέτρο κατά τους μήνες Απρίλιο και Μάιο σύμφωνα με όσα ορίζονται στη σχετική νομοθετική ρύθμιση (ΦΕΚ 498Β’ 18-03-09). Πρόβλεψη νέας ρύθμισης επιδότησης της εργασίας για το προσεχές έτος κατά τους μήνες Απρίλιο, Μάιο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο στο πλαίσιο της οποίας να καταβληθεί προσπάθεια ένταξης του συνόλου των ξενοδοχειακών καταλυμάτων της χώρας και σε κάθε περίπτωση  της  Αθήνας.

Μείωση Ασφαλιστικών εισφορών

Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που βαρύνουν την τουριστική επιχείρηση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το συνολικό κόστος επιχείρησης έχει φθάσει να είναι διπλάσιο από τον καθαρό καταβαλλόμενο μισθό.

Βαρέα και Ανθυγιεινά

Μετάταξη διαφόρων κλάδων εργαζομένων από τα βαρέα και ανθυγιεινά, σε χαμηλότερες κατηγορίες ασφάλισης, κατ’ αναλογία με αυτά που ισχύουν στις υπόλοιπες ανταγωνίστριες χώρες αλλά και σε συνάφεια με τις σημερινές εργασιακές συνθήκες  (πχ. καμαριέρες, σερβιτόροι).

 Πνευματικά και συγγενικά Δικαιώματα

Να εκσυγχρονιστεί η νομοθεσία περί πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων. Η χώρα μας διαθέτει μια από τις αυστηρότερες νομοθεσίες στον κόσμο, γεγονός που εκμεταλλεύονται οι δικαιούχοι φορείς συλλογικής διαχείρισης για να διεκδικούν υπέρογκα ποσά από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.

Κοινωνικός Τουρισμός

Αύξηση του αριθμού των 750.000 δικαιούχων κοινωνικού τουρισμού του ΟΕΕ για το έτος 2010.

Αυτονόητο είναι, απαιτείται ο απόλυτος σεβασμός των υφιστάμενων 14 μέτρων στήριξης τόσον αυτών που έχουν προσωρινό χαρακτήρα μέχρι και για το 2010, όσον και αυτών που έχουν μόνιμο χαρακτήρα (Τέλος παρεπιδημούντων και ακαθάριστων εσόδων των επισιτιστικών τμημάτων).

Με Εκτίμηση,

ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΝΔΡΕΑΔΗΣ                                               ΣΠΥΡΟΣ ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΣ    

Πρόεδρος Δ.Σ.                                                       Γενικός Γραμματέας