ΕΛΜΕ-ΚΙ: Μετατρέπουν τους διευθυντές σε μάνατζερ

Ανακοίνωση εξέδωσε η Ε.Λ.Μ.Ε. – Κ.Ι. με αφορμή τις κρίσεις των διευθυντών των σχολείων. Η Ε.Λ.Μ.Ε. – Κ.Ι. καταγγέλλει ότι οι διευθυντές μετατρέπονται σε “μάνατζερ – αξιολογητές του σχολείου της αγοράς” και εμμένει στις θέσεις της για 100% αντικειμενικά – μοριοδοτούμενα κριτήρια, σταθερά και τέτοια που να υπηρετούν ένα σχολείο των λαϊκών αναγκών και καλεί τους αιρετούς και τους συναδέλφους που συμμετείχαν στο συμβούλιο κρίσης να μην νομιμοποιήσουν τη διαδικασία υποκειμενικής αξιολόγησης (παρουσία – συγκρότηση υποψηφίου – συνέντευξη), με κριτήριο το βαθμό συμμόρφωσης στην κυβερνητική πολιτική.

Η ανακοίνωση

Με αφορμή την ολοκλήρωση της α΄ φάσης της διαδικασίας των κρίσεων για τους διευθυντές των σχολείων, και λίγο πριν την υποβολή ενδεχόμενων ενστάσεων, το ΔΣ της εκτιμά τα εξής:
– Επιβεβαιώνεται η θέση – κυρίως από τη διαδικασία της συνέντευξης – ότι βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η πολιτική για τη μετατροπή των διευθυντών σε μάνατζερ – αξιολογητές του σχολείου της αγοράς. Ο ιδεολογικός κορμός των μελετών περίπτωσης ήταν στην κατεύθυνση δήλωσης πίστης από τη μεριά των αξιολογούμενων συναδέλφων για την ευέλικτη σύνδεση σχολείου και τοπικής κοινωνίας (βλέπε επιχειρήσεων και χορηγών), για την εφαρμογή ευρωπαϊκών προγραμμάτων, για την φαλκίδευση των δικαιωμάτων, για την χειραγώγηση των συνειδήσεων και για την καταστολή των αγώνων.
– Η πολιτική αυτή δεν αφορά το κάθε συμβούλιο επιλογής ξεχωριστά. Είναι ενιαία. Εκπορεύεται από την ΕΕ, η οποία έχει καθορίσει ότι το νέο σχολείο χρειάζεται «σχολική ηγεσία με όραμα που θα τοποθετεί το σχολείο στην καρδιά μιας ευρείας μαθησιακής κοινότητας, που θα καταλαβαίνει τα οφέλη από τη συνεργασία με τις επιχειρήσεις και που θα δουλεύει για να φέρει νέους συνεργάτες στη ζωή της σχολικής κοινότητας». Την ευθύνη για το περιεχόμενο των κρίσεων την έχουν όλες οι πολιτικές δυνάμεις που συναινούν στον ευρωμονόδρομο, που στηρίζουν και προωθούν τις κατευθύνσεις με αυτό ή άλλο μίγμα μέτρων. Όλο το πλέγμα των νομοθετικών διατάξεων και των μέτρων που άμεσα ή έμμεσα αναφέρονται στο νέο ρόλο του διευθυντή (ν.3848/2010, νέο σχολείο, νέα διοικητική δομή εκπαίδευσης, ρόλος διευθυντή και συλλόγου διδασκόντων, ενιαίο μισθολόγιο, σύνδεση αξιολόγησης με την “αποδοτικότητα”, σύνδεση αξιολόγησης με ποινές και απόλυση, “Καλλικράτης” κ.ο.κ.). έχουν τη σφραγίδα της εξέλιξης των «ελευθεριών» του Μάαστριχτ και της εφαρμογής τους στην πράξη είτε από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ είτε από τις κυβερνήσεις της ΝΔ.
– Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ επέμεινε στη γραμμή 100% αντικειμενικά – μοριοδοτούμενα κριτήρια, σταθερά και τέτοια που να υπηρετούν ένα σχολείο των λαϊκών αναγκών. Κάλεσε τους αιρετούς και τους συναδέλφους που συμμετείχαν στο συμβούλιο κρίσης να μην νομιμοποιήσουν τη διαδικασία υποκειμενικής αξιολόγησης (παρουσία – συγκρότηση υποψηφίου – συνέντευξη), με κριτήριο το βαθμό συμμόρφωσης στην κυβερνητική πολιτική. Να βάλουν παύλα στις συνεντεύξεις και γενικά να «υπονομεύσουν» με κάθε τρόπο τη διαδικασία, η οποία πέραν των άλλων εκτιμούσαμε ότι θέτει και θέμα αξιοπρέπειας.
Αντικειμενικά η διαδικασία που προώθησε η κυβέρνηση, δίπλα στο ανοιχτό και απροκάλυπτο προσκήνιο στο οποίο αναφερθήκαμε, τροφοδοτεί και παιχνίδια κάτω από το τραπέζι. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ εκτιμά ότι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο να εμφανίζονται μέσω της βαθμολογίας ως ανικανότητα των (νυν) διευθυντών και να προσωποποιούνται τα σκόπιμα και πολιτικά κατευθυνόμενα προβλήματα μιας σειράς σχολείων. Το να υπάρχει επιλεκτική «κακή βαθμολογία» σε διευθυντές περιφερειακών, ειδικών, εσπερινών ή τεχνικών σχολείων, είναι άμεσα συνδεδεμένο με το νέο γύρο καταργήσεων / συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων. Συνιστά, ακόμη, η βαθμολογία ορισμένων υποψηφίων ποινικοποίηση της διαφορετικής άποψής τους ή της συμμετοχής τους στα κοινά και στο συνδικαλισμό. Μάλιστα κάποιες βαθμολογίες παραπέμπουν σε χαρακτηρισμό συναδέλφων ως «ακατάλληλων» που θα τους «ακολουθεί» εφ’ όρου ζωής, με απρόβλεπτες σήμερα συνέπειες για τη μισθολογική και βαθμολογική τους εξέλιξη.
Στην Κεφαλονιά κάτω από το βαθμό δέκα ήταν 10 στους 30 υποψηφίους για τα σχολεία γενικής παιδείας και 3 στους 10 για την τεχνική. Μια σειρά βαθμολογίες που μπήκαν καμία σχέση δεν είχαν με τις απαντήσεις που δόθηκαν σε ερωτήσεις που αφορούσαν τα λεγόμενα «διοικητικά θέματα». Κανένα θέμα άλλωστε δεν είναι ουδέτερο, ακόμη και το πιο «τεχνοκρατικό». Σε ορισμένες περιπτώσεις έχουμε πλήρη αντιστροφή της εικόνας μετά τη συνέντευξη σε σχέση με τα αντικειμενικά – μοριοδοτούμενα κριτήρια. Επιπλέον πάντα οι διοικήσεις και επί ΠΑΣΟΚ και επί ΝΔ φροντίζουν να αναπαράγουν μέσω της βαθμολογίας τις ίδιες ανούσιες και ψευδεπίγραφες αντιπαραθέσεις με διαφορετικούς κάθε φορά «πρωταγωνιστές».
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ καταγγέλλει την όλη διαδικασία. Καλεί τον κλάδο να βγάλει συμπεράσματα και να είναι σε επαγρύπνηση για όλα όσα μεθοδεύονται μέσα από την υλοποίηση του νέου ρόλου των διευθυντών. Συμπεράσματα πρέπει να βγουν και από τους συναδέλφους υποψήφιους. Ανυπακοή – απειθαρχία στους μάνατζερ – αξιολογητές και στο «θάψιμο» του συλλόγου διδασκόντων. Ανυπακοή και απειθαρχία στο σχολείο της αγοράς. Μόνο ένα άλλο σχολείο, στο πλαίσιο μιας άλλης λαϊκής εξουσίας θα απαιτούσε και ένα εντελώς διαφορετικό ρόλο στο διευθυντή, που θα συνέβαλε εποικοδομητικά – δημοκρατικά στην ικανοποίηση των σύγχρονων εκπαιδευτικών λαϊκών αναγκών.

Για το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ

Ο Πρόεδρος                                   Ο Οργανωτικός Γραμματέας
Γεωργόπουλος Διονύσης               Γαλιατσάτος Νικόλας