Σπίρτζης: Μειώσαμε κατά 800 εκ. τις αποζημιώσεις που ζητούσαν οι εταιρείες

Συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στην εφημερίδα «Κυριακάτικη Kontranews» και τη δημοσιογράφο κ. Στέλλα Γκαντώνα.

ΕΡ. Επειδή από την απόφαση του Eurogroup κ. Υπουργέ, δεν προκύπτει σύντομα η ένταξη της Ελλάδας στο Πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Αυτό, δεν είναι μια απώλεια που μπορεί να κοστίσει πολιτικά στην Κυβέρνηση, γιατί το είχατε κάνει «σημαία»…
ΑΠ. Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω. Μετά την απόφαση του Eurogroup ανοίγει ο δρόμος για την ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης από την ΕΚΤ. Πλέον υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις και είναι κατά την εκτίμηση μου θέμα χρόνου. Είναι πιο σημαντική η απόφαση της στήριξης της Ελλάδας, για να βγούμε στις αγορές με τη δημιουργία ενός σημαντικού αποθέματος ρευστότητα. Είναι ακόμη πιο σημαντική η ρήτρα ανάπτυξης που συνδέει τα μέτρα για την απομείωση του χρέους με τη μεταβολή των ρυθμών ανάπτυξης. Όλοι πλέον έχουν άμεσο συμφέρον να υπάρχουν υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης. Αυτός είναι και ο λόγος της απόφασης ενός φιλόδοξου προγράμματος αναπτυξιακών δράσεων από ευρωπαϊκά κονδύλια αλλά και την ίδρυση, επιτέλους, της Τράπεζας Ανάπτυξης.
ΕΡ. Η Κυβέρνηση δίνει μεγάλη έμφαση, στη δίκαιη ανάπτυξη. Τελικά για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος είναι αναγκαία έργα μεγάλα με βαρείς προϋπολογισμούς ή περισσότερα μικρά έργα όπως λένε αρκετοί συνάδελφοι σας;
ΑΠ. Για να επιτευχθεί ο στόχος της Δίκαιης ανάπτυξης πρέπει να υπάρχει στρατηγικό σχέδιο αναγκαίων υποδομών που εισφέρουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και στην κοινωνία. Δεν υπάρχει διαχωρισμός μικρών και μεγάλων έργων. Υπάρχει ο διαχωρισμός έργων που υπηρετούν τους πολλούς, την κοινωνία, τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις και έργων που δεν επιστρέφουν στην κοινωνία αλλά σε συγκεκριμένα συμφέροντα τις αξίες που επενδύθηκαν. Μικρό έργο είναι ένα ωραίο σιντριβάνι, ένας πεζόδρομος και μια πλατεία που θα ανακαινιστεί για δέκατη φορά. Μικρό έργο είναι ένα νηπιαγωγείο, ένας παιδικός σταθμός και ένα δίκτυο ομβρίων. Μικρό έργο είναι ένας περιφερειακός δρόμος σε έναν οικισμό που θα ψηφίσει τον εκάστοτε Υπουργό και ένας δρόμος που θα συνδέσει έναν κεντρικό οδικό άξονα με ένα αστικό κέντρο, ένα λιμάνι, μια τουριστική ή βιομηχανική περιοχή. Μεγάλα έργα είναι τα σιδηροδρομικά δίκτυα, τα δίκτυα άρδευσης, τα φράγματα, τα εμπορευματικά κέντρα, τα αεροδρόμια αλλά τόσα χρόνια δεν γίνονταν και αντ’ αυτών γίνονταν πλατείες, συντριβάνια και εντυπωσιακά δημόσια κτίρια, που είναι μικρά έργα. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρχει μεγάλη διασπορά των έργων και να σταματήσει η συσσώρευση των έργων σε λίγες εταιρείες. Τα μεγάλα έργα μπορούν, συνήθως, να υλοποιηθούν σε ανεξάρτητα αυτοτελή τμήματα.
ΕΡ. Θεωρείτε ότι ανταποκρίθηκε όπως έπρεπε ο κρατικός μηχανισμός στο σεισμό που χτύπησε την Λέσβο;
ΑΠ. Πιστεύω ότι υπήρξε άμεση κινητοποίηση και συνεργασία όλων των αρμόδιων υπουργείων, των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Σε τρεις ώρες μετά το σεισμό είχαν φτάσει στην Λέσβο οι Υπουργοί κ. Τόσκας και κ. Σαντορινιός, οι Γενικοί Γραμματείς Πολιτικής Προστασίας και Υποδομών, κ Γιώργος Δέδες. Όλες οι υπηρεσίες, ο στρατός, η πυροσβεστική, η αστυνομία, η Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών, Οδικών Υποδομών, Λιμενικών Υποδομών, Κτιριακών Υποδομών, ο Δ/νων Σύμβουλος της ΚΤΥΠ οι υπηρεσίες της Περιφέρειας και του Δήμου και 100 διπλωματούχοι Μηχανικοί ήταν από την πρώτη στιγμή παρόντες. Έγιναν άμεσα, από όλους μαζί, όλες οι απαραίτητες ενέργειες, για να προστατευθούν οι συμπολίτες μας, να βρουν τη βοήθεια που χρειάζονται από την πρώτη στιγμή, να ξεκινήσει η καταγραφή των ζημιών και να καταρτιστεί το σχέδιο αποκατάστασής τους, ώστε να επανέλθει το νησί στην πρότερη κατάσταση. Δεν έχουμε τελειώσει. Υπήρξε κλίμα συνεργασίας, σοβαρότητας και ευθύνης. Δεν διολίσθησε κανείς στον πειρασμό να πιστωθεί τα θετικά και να αποποιηθεί τις ευθύνες του για τα αρνητικά. Εύχομαι σε κάθε φυσική καταστροφή να υπάρχει η ίδια συνεργασία και προσφορά από όλους, από την πρώτη στιγμή.
ΕΡ. Πως αισθάνεστε τώρα, κ. Υπουργέ, που από το «δεν πληρώνω» στα διόδια ως αντιπολίτευση, φτάσατε στο άλλο άκρο; Γιατί είδαμε να διαμαρτύρονται οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ…
ΑΠ. Τι εννοείται φτάσαμε στο άλλο άκρο; Το «δεν πληρώνω» ήταν το αποτέλεσμα ενός προηγούμενου κινήματος, του «πληρώνω πολλά, για πολύ χρόνο και χωρίς αποτέλεσμα». Το κίνημα του «πληρώνω πολλά» συγκροτήθηκε από τις δυνάμεις του παλαιοκομματισμού με στόχο την αναπαραγωγή και τη διαιώνισή το. Αυτό το κίνημα απαξιώθηκε μαζί με τη ΝΔ, τη Δημοκρατική Συμπαράταξη και όσους το υπηρέτησαν. Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έχουν καθήκον να προστατέψουν την κοινωνία από αντικοινωνικές πολιτικές και να προστατέψουν το δημόσιο συμφέρον. Τα διόδια, το ύψος των διοδίων, οι συμβάσεις που κληρονομήσαμε, οι δεσμεύσεις, οι αποφάσεις και τα νομοθετήματα των προηγούμενων κυβερνήσεων για όλους τους οδικούς άξονες και την Εγνατία δεν λαμβάνουν υπόψη τους την κοινωνία. Μέλημα τους ήταν και είναι μόνο οι Τράπεζες και οι επενδυτές. Εμείς έχουμε δηλώσει επανειλημμένα ότι για εμάς τα έργα θα ολοκληρωθούν, όταν εγκατασταθεί και λειτουργήσει το ηλεκτρονικό, αναλογικό σύστημα διοδίων και όταν μειώσουμε τις χρεώσεις του. Αν επιχειρούσαμε να το θεσμοθετήσουμε μονομερώς οι πολίτες θα πλήρωναν δισεκατομμύρια σε ρήτρες και τα έργα δεν θα ολοκληρώνονταν. Εμείς μένουμε πιστοί στις αρχές και τις αξίες μας… Δεν θα φορτώσουμε τον ελληνικό λαό και με πρόσθετα βάρη ούτε λόγω των απαράδεκτων και αντικοινωνικών συμβάσεων που βρήκαμε ούτε λόγω λαϊκίστικων επιχειρημάτων που οδηγούν σε δυσβάστακτα χρέη τον ελληνικά λαό. Μέσα στο 2017 θα δημοπρατηθεί το ενιαίο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων και εργαζόμαστε ώστε το 2018 να λειτουργεί. Ήμασταν στο ίδιο άκρο που ήμασταν πάντα. Απέναντι στο κίνημα «του πληρώνω πολλά, υπέρ των λίγων».
ΕΡ.Τελικά πληρώσατε πανωπροίκια για την ολοκλήρωση των εθνικών οδών όπως σας κατηγορεί η αξιωματική αντιπολίτευση;
ΑΠ. Η γελοιότητα των επιχειρημάτων της αντιπολίτευσης, μπροστά στην αμηχανία ολοκλήρωσης των έργων δεν έχει προηγούμενο. Μειώσαμε κατά 764.000.000 ευρώ τις αιτούμενες αποζημιώσεις στις τέσσερις από τις πέντε οδικές παραχωρήσεις. Αν υπολογίσουμε και την πέμπτη ξεπερνάμε τα 800.000.000 ευρώ. Αυτές οι αποζημιώσεις προβλέπονταν στις συμβάσεις που κάποιοι υπέγραψαν. Αυτές οι αποζημιώσεις προήλθαν, επειδή κάποιοι δεν φρόντισαν να έχουν ολοκληρωθεί εγκαίρως οι απαλλοτριώσεις, οι αρχαιολογικές εργασίες, η μεταφορά δικτύων κοινής ωφέλειας. Θα έπρεπε να ζητήσουν συγγνώμη από τον ελληνικό λαό και για όσα έκαναν και για όσα δεν έκαναν χρεώνοντας τον κάθε πολίτη. Όπως είπα και πριν το κίνημα της ΝΔ είναι το κίνημα του «πληρώνω πολλά, για πολύ χρόνο και χωρίς αποτέλεσμα». Αυτό τελείωσε και με τη διαχείριση και με τις πολιτικές που θεσμοθετήσαμε.
ΕΡ. Ο φάκελος της ΑΕΚ έχει έρθει πια στο υπουργείο σας. Σε τι στάδιο βρισκόμαστε; Πότε θα βγει η άδεια για το γήπεδο;
ΑΠ. Εγκρίθηκε η υψομετρική μελέτη και μπορούν να υποβληθούν οι μελέτες για την έκδοση της οικοδομικής άδειας στις αρμόδιες υπηρεσίες. Ελπίζω να εκδοθεί η άδεια και η ιστορική μικρασιατική ομάδα να κατασκευάσει επιτέλους το γήπεδο της, όπως και όλες οι ομάδες και τα σωματεία της χώρας που δεν έχουν σύγχρονες εγκαταστάσεις.