Σκαριά της Κεφαλονιάς στις “χωματερές”

Μια από τις παραδοσιακές οικονομικές δραστηριότητες της Κεφαλονιάς, τέχνη πραγματική που ταξίδεψε το όνομα των Κεφαλονιτών μακριά από το νησί, ήταν για δεκαετίες ολόκληρες η κατασκευή μικρών σκαριών στα καρνάγια του νησιού, σκαριά που χρησιμοποιήθηκαν από τους ψαράδες για να θρέψουν σε εποχές δύσκολες τις οικογένειές τους.

Κι ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να επιδοτηθεί η καταστροφή των μικρών αυτών αλιευτικών από την Ευρωπαϊκή Ένωση με το πρόσχημα ή την πραγματική δικαιολογία της υπεραλίευσης στα νερά της Μεσογείου. Με αρκετά προγράμματα καταστροφής των σκαριών αυτών μέσα σε λίγα χρόνια στην Κεφαλονιά αλλά και σε άλλα μέρη της χώρας με την ίδια ή μεγαλύτερη παράδοση στην ναυπηγική και την αλιεία, ο στόλος των αλιευτικών μειώθηκε δραματικά, ενώ πολλοί αλιείς ταλαιπωρημένοι από τις οικονομικές δυσκολίες της εποχής αλλά και την αλλαγή του οικονομικού προσανατολισμού σε αρκετές νησιωτικές περιοχές, βρήκαν στα προγράμματα αυτά μια καλή και γενναία  «ευκαιρία» για να εγκαταλείψουν μια ασύμφορη πλέον δραστηριότητα με το… αζημίωτο.

Η καταστροφή των αλιευτικών, αν και έχει αρκετές «αναγνώσεις» για την σκοπιμότητα μιας τέτοιας επιδοματικής πολιτικής της Ε.Ε, αν επιδιώκεται, δηλαδή, να προστατευτούν συγκεκριμένοι θαλάσσιοι πληθυσμοί της Μεσογείου από την υπεραλίευση ή απλά να ενισχυθεί η αλιεία και το εμπόριο στα νερά της βόρειας Ευρώπης, προκάλεσε και μια ακόμη καταστροφή: Παραδοσιακά σκαριά με την υπογραφή ντόπιων τεχνιτών, κοσμήματα πραγματικά που στόλιζαν την ναυτική ιστορία και παράδοση στο Ιόνιο αλλά και στα άλλα πελάγη της χώρας, αδιάκριτα σύρθηκαν σε «χωματερές», εξαφανίζοντας κάθε ίχνος μιας καλά σμιλεμένης τέχνης και ιστορίας.

Το πρόβλημα αυτό ήρθε να υπογραμμίσει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Παραδοσιακών Σκαφών πριν λίγες ημέρες, υπογραμμίζοντας ότι τα νέα 763 χειροποίητα τρεχαντήρια, περάματα, βαρκαλάδες και καραβόσκαρα που οδηγούνται σε καταστροφή με το νέο πρόγραμμα που έληξε στα τέλη Δεκεμβρίου του 2017, σπρώχνουν στην πλήρη καταστροφή και μια ολόκληρη πολιτιστική κληρονομιά, την ίδια στιγμή μάλιστα που σε γειτονικές χώρες αντιγράφονται πιστά σκαριά που άφησαν την δική τους μικρή ιστορία στις ελληνικές θάλασσες.

Για τον ίδιο αυτόν Σύνδεσμο, η ελληνική πολιτεία θα έπρεπε να δείξει μια άλλη ευαισθησία για το πολύτιμο αυτό κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και οι μαζικές καταστροφές των αλιευτικών αυτών σκαφών με τις γενναίες σε αρκετές περιπτώσεις αποζημιώσεις, θα έπρεπε να μετατραπούν σε επιδοματικά προγράμματα διάσωσης και αλλαγής χρήσης (πχ τουριστικά) των μικρών αυτών πλωτών αριστουργημάτων.

Θυμίζουμε ότι με την τελική έγκριση της καταστροφής των 763 μικρών σκαφών αλλά και μεταξύ άλλων 522 αιτήσεων που εκκρεμούν, βρίσκονται και σκαριά της Κεφαλονιάς.

Εδώ το link:

                                                                                      Σύνταξη- Επιμέλεια

                                                                                       Κεφαλονίτικα Νέα

ΣΧΟΛΙΑ

WORDPRESS: 0