Τσίπρας: Θα επεκταθεί και στο Ιόνιο το Μεταφορικό Ισοδύναμο

Την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου εξήγγειλε ο πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στο 13ο Περιφερειακό Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση του Ν. Αιγαίου.
Ο πρωθυπουργός  αναφέρθηκε σε «πιλοτική εφαρμογή που πρόκειται να ξεκινήσει την 1η Ιουλίου 2018 σε νησιά του Αιγαίου», αλλά και στην επέκταση (από την 1.1.2019)  και στις υπόλοιπες νησιωτικές περιοχές, μεταξύ των οποίων βρίσκονται και τα νησιά του Ιονίου.

«Για τους κατοίκους των νησιών θα δίνεται η δυνατότητα εγγραφής σε ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία θα δηλώνονται τα στοιχεία και τα ταξίδια τους και θα πιστώνεται το ποσό που αντιστοιχεί στα ταξίδια τους  και στο μεταφορικό ισοδύναμο του τόπου που διαμένουν, στο τραπεζικό τους λογαριασμό αυτόματα.

Ενώ για τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα εισάγονται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα τα δεδομένα μεταφοράς των εμπορευμάτων. Και θα επιδοτείται, η διαφορά κόστους της θαλάσσιας από την χερσαία μεταφορά», ανέφερε ο κ. Τσίπρας.

Η χρηματοδότηση του μέτρου ανέρχεται στα 50εκ. ευρώ για το 2018 και σε τουλάχιστον 150 εκ. ευρώ που καλύπτονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Το απόσπασμα της ομιλίας του πρωθυπουργού

Όμως ανεξάρτητα από αυτό εγώ πιστεύω ότι δεν πρέπει να συσχετίσουμε την συζήτηση που κάνουμε τώρα για το μεταφορικό ισοδύναμο με την φορολογική πολιτική. Επαναλαμβάνω, πρόκειται για ένα αίτημα πολλών δεκαετιών, αίτημα των πολιτών, των νησιωτών μας, και είναι ένα αίτημα δίκαιο πάνω στο οποίο, αν το δουλέψουμε σωστά, μπορούμε να οικοδομήσουμε ένα πιο δίκαιο αναπτυξιακό μοντέλο.

Και αυτό λοιπόν φίλες και φίλοι γίνεται τώρα δυνατό παρά το γεγονός ότι ακόμα βρισκόμαστε σε καιρούς σοβαρών δημοσιονομικών δεσμεύσεων, γιατί στο κέντρο της λογικής μας βρίσκεται πάντοτε αυτό το ζητούμενο της κοινωνικής δικαιοσύνης, στην δημιουργία των αναπτυξιακών προϋποθέσεων για ολόκληρη την κοινωνία. Έτσι ώστε να έχουν όλοι οι πολίτες, ανεξάρτητα από το πού κατοικούν ίσες ευκαιρίες και ίσες δυνατότητες μετακίνησης.

Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου, τι προσπαθεί να πετύχει; Προσπαθεί να εναρμονίσει το κόστος μετακίνησης των νησιωτών, των επιβατών αλλά και των εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά, σε σχέση με το κόστος των χερσαίων μετακινήσεων. Και έτσι άρει μία πάγια αδικία ανάμεσα σε αυτούς που κατοικούν σε μία νησιωτική περιοχή και σε αυτούς που κατοικούν στην ηπειρωτική χώρα.

Διότι εγώ για παράδειγμα για να μετακινηθώ από την Αθήνα που μένω και να πάω σε μία ίση χιλιομετρικά απόσταση –για παράδειγμα να πάω στην Ήπειρο, από εκεί κατάγομαι, ένα ορεινό χωριό. Και εκεί, να ξέρετε υπάρχει ένα σοβαρό θέμα, υπάρχει και μία άλλη Ελλάδα που δεν είναι μόνο η Αθήνα, όπου εκεί δεν είχανε ποτέ ειδικό φορολογικό καθεστώς στον ΦΠΑ. Είναι μία από τις φτωχότερες περιφέρειες της χώρας αλλά είχαν την ευκολία πάντοτε, όχι της ατομικής μετακίνησης αλλά και της μετακίνησης των εμπορευμάτων. Διότι και γρήγορα μπορούσαν να μετακινηθούν και φτηνά. Εδώ λοιπόν για να άρουμε αυτήν την δομική αντίθεση και αδικία για τον νησιωτικό χώρο πρέπει να προχωρήσουμε στην θέσπιση ενός μοντέλου που θα εξισώνει το κόστος, τον χρόνο δεν είναι εύκολο να τον εξισώσει, και γιατί όχι σιγά-σιγά να πάμε και σε ένα μοντέλο που θα πυκνώνει τις γραμμές μετακίνησης της ακτοπλοΐας ώστε να υπάρχει και η δυνατότητα εύκολης μετακίνησης από και προς το κέντρο προς τα νησιά μας. Αυτή λοιπόν είναι η βασική ιδέα.

Το κόστος αυτό, θα επιδοτείται από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με κανόνες συμβατούς για τις κρατικές ενισχύσεις στην Ε.Ε. Και αυτό που σας λέω δεν είναι κάτι απλό και εύκολο. Δεν είναι δηλαδή ότι δεν είχαν σκεφτεί και παλαιότερα να προχωρήσουν σε αυτήν την επιλογή. Αλλά δυστυχώς είχαν -και εμείς είχαμε και είναι σημαντικό το ότι καταφέραμε να ξεπεράσουμε, σημαντικά εμπόδια και δυσκολίες από την ίδια την ΕΕ σε σχέση με τους κανόνες ανταγωνισμού.

Η πιλοτική εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, πρόκειται να ξεκινήσει την 1η Ιουλίου 2018, σε λίγους μήνες από σήμερα, για μία σειρά από νησιά, ανάμεσα τους σχεδόν όλα του Ανατολικού Αιγαίου, εδώ στα Δωδεκάνησα είναι η Κως, η Πάτμος, η Αστυπάλαια, η Κάλυμνος, η Κάρπαθος, η Κάσος, η Λέρος, η Νίσυρος, η Σύμη, η Τήλος και το Καστελόριζο. Αλλά και μια σειρά από μικρότερα νησιά, όπως οι μικρές Κυκλάδες, σε πρώτη φάση πιλοτικά.

Η χρηματοδότηση για το 2018 έχουμε φροντίσει να ανέρχεται στα 50 εκατομμύρια ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά για το 2019 τουλάχιστον στα 150 εκατομμύρια ευρώ.

Έτσι λοιπόν από 1-1-2019, αυτός ο σχεδιασμός που θα ξεκινήσει από 1 Ιουλίου πιλοτικά σε αυτά τα νησιά θα επεκταθεί στο σύνολο της νησιωτικής χώρας συμπεριλαμβανομένων και των Ιονίων νήσων, εξαιρουμένης βεβαίως της Κρήτης.

Το μέτρο, εκτός από οικονομικά και κοινωνικά μεγέθη, λαμβάνει υπόψη τον δείκτη νησιωτικότητας, ο οποίος αθροίζει διάφορους παράγοντες όπως ο βαθμός απομόνωσης, η απόσταση από ηπειρωτικούς λιμένες ή νησιωτικά διοικητικά κέντρα, οι υποδομές παιδείας και υγείας και άλλοι δείκτες που έχουν μία ιδιαίτερη ευαισθησία.

Για τους κατοίκους των νησιών θα δίνεται η δυνατότητα εγγραφής σε ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία θα δηλώνονται τα στοιχεία και τα ταξίδια τους και θα πιστώνεται το ποσό που αντιστοιχεί στα ταξίδια τους και στο μεταφορικό ισοδύναμο του τόπου που διαμένουν, στο τραπεζικό τους λογαριασμό αυτόματα.

Ενώ για τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα εισάγονται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα τα δεδομένα μεταφοράς των εμπορευμάτων. Και θα επιδοτείται, η διαφορά κόστους της θαλάσσιας από την χερσαία μεταφορά.

Έτσι, το μέτρο αυτό θα καλύψει τις περισσότερες αν όχι όλες τις μετακινήσεις των κατοίκων των απομονωμένων νησιών μας και ευελπιστούμε ότι θα δώσει μια ώθηση στις επιχειρήσεις που αγωνιούν να επιβιώσουν όχι μόνο απέναντι στον ανταγωνισμό, αλλά και απέναντι στην απομόνωση.