Ο Αντώνης Κοντογεωργίου, ο Μάνος Χατζιδάκις και η Κεφαλονιά

Ένας από τους σημαντικότερους μαέστρους χορωδιακής μουσικής, ο Αντώνης Κοντογεωργίου, έφυγε ξαφνικά από τη ζωή, σε ηλικία 73 ετών, από καρδιακή ανακοπή.

Υπήρξε ένας από τους βασικότερους συνεργάτες του Μάνου Χατζιδάκι στο Τρίτο Πρόγραμμα, ο πρώτος διευθυντής της Χορωδίας του Τρίτου Προγράμματος αλλά και μόνιμος διευθυντής της Χορωδίας της ΕΡΤ. Ήταν επίσης πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, μέλος της Επιτροπής του Υπουργείου Πολιτισμού για τη Χορωδιακή Ανάπτυξη, διευθυντής των χορωδιών του Ωδείου Αθηνών, του Δήμου Αθηναίων, του Ελληνικού Φεστιβάλ κ.α.

Η εμπιστοσύνη του Μ. Χατζιδάκι

Πολύ σημαντική για την πορεία του μεγάλου μαέστρου και εξαιρετικού μουσικού ήταν η συνεργασία του με τον Μάνο Χατζιδάκι. Το 1977, ο μεγάλος συνθέτης του τηλεφώνησε και τον κάλεσε να δημιουργήσει μία χορωδία για το Τρίτο Πρόγραμμα, ενώ ο Κοντογεωργίου, νεαρός τότε, βρισκόταν ακόμη για σπουδές στη Γερμανία.

«Τελείωνα τότε τις σπουδές μου», θα πει αργότερα σε τηλεοπτική του συνέντευξη, «όταν δέχτηκα ένα τηλεφώνημα από την Ελλάδα. «Χατζιδάκις», άκουσα κάποιον να μου συστήνεται και ρώτησα αυθόρμητα «ποιος Χατζιδάκις;», μη μπορώντας να πιστέψω ότι ήταν ο Μάνος. Εκείνος με κάλεσε στην Ελλάδα και μου πρότεινε τη δημιουργία, για πρώτη φορά στην ελληνική ραδιοφωνία, μίας νέας χορωδίας του Τρίτου Προγράμματος. Όταν πήγα, πριν καλά-καλά προλάβουμε να μιλήσουμε, με σύστηνε ως τον «νέο διευθυντή της Χορωδίας του Τρίτου Προγράμματος»! Είχα πάρει μαζί μου ένα τεράστιο ντοσιέ με μία εργασία που είχα κάνει με τον καθηγητή μου για την οργάνωση της χορωδίας, το οποίο δεν κοίταξε ποτέ. Πολύ αργότερα κατάλαβα ότι εκείνη την ημέρα, με μερικές «τυχαίες» ερωτήσεις που μου έκανε για τη μουσική περιμένοντας να ξεκινήσει μία συναυλία, με «ψάρεψε» παίρνοντας όλες τις πληροφορίες που εκείνος ήθελε να ακούσει».

Στην Κεφαλονιά

Ο Αντώνης Κοντογεωργίου διετέλεσε επί 4 χρόνια Διευθυντής του Κέντρου Χορωδιακής Πράξης στην Κεφαλονιά ενώ ήταν και ο εμπνευστής της «Συνάντησης Χορωδιών» στον Κέφαλο με την συμμετοχή εκατοντάδων χορωδιών απ’ όλη την Ελλάδα.

Ένας άλλος σημαντικός διευθυντής χορωδίας, ο Κεφαλονίτης Αγαθάγγελος Γεωργακάτος, διευθυντής της Χορωδίας της Λυρικής, έγραψε για τον Αντώνη Κοντογεωργίου στο Facebook.

«Χθες μου έστειλες χορωδιακά έργα σε ποίηση Παλαμά. πρόθυμα και με ενθουσιασμό… Σήμερα είπες να την κάνεις για μεγάλο ταξίδι. Καλό ταξίδι φίλε, καλό ταξίδι δάσκαλε, καλό ταξίδι μεγάλε χορωδιανθρωπε Αντώνη Κοντογεωργίου. Σε ευχαριστώ για όλα από το 1997 μέχρι και χθες…»

Ακούστε μερικά αποσπάσματα από ερμηνείες έργων που διηύθυνε ο Αντώνης Κοντογεωργίου

Στο πρώτο απόσπασμα, η Χορωδία της ΕΡΤ, υπό τη διεύθυνση του Αντώνη Κοντογεωργίου ερμηνεύει το Αέρι, των Νίκου Αστρινίδη και Δημήτρη Δραγατάκη σε ποίηση του Ληξουριώτη Μικέλη Άβλιχου, ύστερα από ανάθεση του Κέντρου Χορωδιακής Πράξης

Το 2003, πάλι από τον ίδιο χορωδιακό θεσμό ακούμε την Μαριέττα Δελώτη να ερμηνεύει συναρπαστικά το «Νανούρισμα» του Κερκυραίου Σπύρου Σαμάρα.

Στη συνέχεια, μερικά υπέροχα αποσπάσματα από την 4η Συνάντηση Χορωδιών που πραγματοποιήθηκε στην Κεφαλονιά, το 2001, με θέμα το ελληνικό τραγούδι στον Κινηματογράφο.

Στη συνάντηση εκείνη συμμετείχαν οι εξής χορωδίες:
ΧΟΡΩΔΙΑ ΕΡΤ, ΧΟΡΩΔΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ, ΧΟΡΩΔΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, ΧΟΡΩΔΙΑ Pro Musica ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΧΟΡΩΔΙΑ ΛΕΟΝΤΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ, ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΩΔΕΙΟΥ ΛΑΡΙΣΑΣ. ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΔΗΜΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ, ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΧΟΡΩΔΙΑ ΔΗΜΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ

Διευθυντές χορωδιών ήταν οι: Α.Κοντογεωργίου, Μ.Λαζαρίδου, Κ.Βασιλικού, Δ.Καρβούνης, Α.Γεωργακάτος, Φ.Σαμαρά

Τέλος, από τη Συνάντηση Χορωδιών του 1998, ακούμε τον Απρίλη του Μίκη Θεοδωράκη, σε ενορχήστρωση του Νίκου Πλατύρραχου, την Μυρτιά σε ενορχήστρωση του Κωστή Κριτσωτάκη, το Στην Ποταμιά Σωπαίνει το Κανόνι, του Μάνου Χατζιδάκι, σε ενορχήστρωση και πάλι του Κριτσωτάκη αλλά και δύο τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη, ενορχηστρωμένα από τον Βασίλη Τενίδη.

Λ.Α. / Κεφαλονίτικα Νέα

ΣΧΟΛΙΑ

WORDPRESS: 2
  • comment-avatar

    Ο Αντώνης όπως ήθελε να τον λέμε, πέρασε από την Κεφαλλονιά αφήνοντας σε πολλούς ευχάριστες αναμνήσεις από μοναδικές εμπειρίες και για αυτούς αλλά και για τον τόπο.
    Τι να πρωτοθυμηθούμε, τις μεγάλες συναυλίες με παραγωγές του ίδιου του Κέντρου Χορωδιακής Πράξης, Εθνικός Ύμνος, Θεοδωράκης, Χατζιδάκις, ο ξακουστός Τσιτσάνης, την οργάνωση των εκδηλώσεων τα μεσάνυχτα του 2000 στη Ακρόπολη…τις ηχογραφήσεις τους και τις εκδόσεις τους, τις αναθέσεις σε μεγάλους Έλληνες συνθέτες για τον εμπλουτισμό του ελληνικού χορωδιακού ρεπερτορίου, τις εκδόσεις του ΚΧΠ, τις μεταφράσεις του για τη διδασκαλία διεύθυνσης χορωδίας, το ανά δίμηνο περιοδικό που ο ίδιος αποκλειστικά επιμελείτο "για τις χορωδίες μας" με άρθρα, συνθέσεις, μεταφράσεις κλπ, την ειδική χορωδιακή βιβλιοθήκη στο ΚΠΧ, την συλλογή πλείστου αριθμού ηχογραφήσεων χορωδιακής μουσικής κλπ. Όλα αυτά σε πανελλήνια πρόσβαση εννοείται καθώς αυτό το ρόλο είχε το ΚΧΠ. Σκεφτείτε ότι το ΚΧΠ (μιλάμε για το 2000) είχε αναθέσει στον συνθέτη Γιώργο Κουρουπό να συνθέσει "επτανησιακή" όπερα σε λιμπρέτο της Ιουλίτας Ηλιοπούλου (σύντροφο του Οδυσσέα Ελύτη) η οποία και είχε ολοκληρωθεί και παραδοθεί…και πόσα άλλα. Με όλη αυτή την αστείρευτη ενεργητικότητα συνέχισε μέχρι το τέλος. Βιβλία, συνεχείς και σταδιακές δημοσιεύσεις του σημαντικού του αρχείου, σεμινάρια παντού, συναυλίες ….δυο και μισή τα χαράματα πάλι καθισμένος στο γραφείο του, ανάμεσα στις σκόρπιες παρτιτούρες, τα πολλά τσιγάρα…. καλό ταξίδι Αντώνη, έτσι κι αλλιώς όλα αυτά τα χρόνια η γνωστή παρέα σε είχε πάντα στις κουβέντες της!

  • comment-avatar

    Ο Αντώνης όπως ήθελε να τον λέμε, πέρασε από την Κεφαλλονιά αφήνοντας σε πολλούς ευχάριστες αναμνήσεις από μοναδικές εμπειρίες και για αυτούς αλλά και για τον τόπο.
    Τι να πρωτοθυμηθούμε, τις μεγάλες συναυλίες με παραγωγές του ίδιου του Κέντρου Χορωδιακής Πράξης, Εθνικός Ύμνος, Θεοδωράκης, Χατζιδάκις, ο ξακουστός Τσιτσάνης, την οργάνωση των εκδηλώσεων τα μεσάνυχτα του 2000 στη Ακρόπολη…τις ηχογραφήσεις τους και τις εκδόσεις τους, τις αναθέσεις σε μεγάλους Έλληνες συνθέτες για τον εμπλουτισμό του ελληνικού χορωδιακού ρεπερτορίου, τις εκδόσεις του ΚΧΠ, τις μεταφράσεις του για τη διδασκαλία διεύθυνσης χορωδίας, το ανά δίμηνο περιοδικό που ο ίδιος αποκλειστικά επιμελείτο "για τις χορωδίες μας" με άρθρα, συνθέσεις, μεταφράσεις κλπ, την ειδική χορωδιακή βιβλιοθήκη στο ΚΠΧ, την συλλογή πλείστου αριθμού ηχογραφήσεων χορωδιακής μουσικής κλπ. Όλα αυτά σε πανελλήνια πρόσβαση εννοείται καθώς αυτό το ρόλο είχε το ΚΧΠ. Σκεφτείτε ότι το ΚΧΠ (μιλάμε για το 2000) είχε αναθέσει στον συνθέτη Γιώργο Κουρουπό να συνθέσει "επτανησιακή" όπερα σε λιμπρέτο της Ιουλίτας Ηλιοπούλου (σύντροφο του Οδυσσέα Ελύτη) η οποία και είχε ολοκληρωθεί και παραδοθεί…και πόσα άλλα. Με όλη αυτή την αστείρευτη ενεργητικότητα συνέχισε μέχρι το τέλος. Βιβλία, συνεχείς και σταδιακές δημοσιεύσεις του σημαντικού του αρχείου, σεμινάρια παντού, συναυλίες ….δυο και μισή τα χαράματα πάλι καθισμένος στο γραφείο του, ανάμεσα στις σκόρπιες παρτιτούρες, τα πολλά τσιγάρα…. καλό ταξίδι Αντώνη, έτσι κι αλλιώς όλα αυτά τα χρόνια η γνωστή παρέα σε είχε πάντα στις κουβέντες της!