Η θέση της Κίνησης Πολιτών «Κεφαλονιά, νησί για όλους» για την τροπολογία της διάσπασης των Δήμων.

Η θέση της Κίνησης Πολιτών «Κεφαλονιά, νησί για όλους» για την τροπολογία της διάσπασης των Δήμων.

Την Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2019, 90 ημέρες πριν τις Δημοτικές εκλογές του Μάϊου είδε το φως της δημοσιότητας η φερόμενη ως τροπολογία για τη διάσπαση του Δήμου Κεφαλονιάς.
Τι περιλαμβάνει, εν συντομία, η τροπολογία αναφορικά με την Κεφαλονιά:
1. Ο διασπάται σε 3 Δήμους:
α. Αργοστολίου, με έδρα το με δημοτικές ενότητες Αργοστολίου και Ελειού–Πρόνων, Λειβαθούς και Ομαλών
β. Ληξουρίου, με έδρα το Ληξούρι, με δημοτικές ενότητες Παλικής και Θηναίας
γ. Σάμης, με έδρα τη Σάμη, με δημοτικές ενότητες Ερίσου, Πυλαρέων και Σάμης.
2. Οι εγγεγραμμένοι στις παραπάνω δημοτικές ενότητες, μεταφέρονται αυτοδίκαια στους εκλογικούς καταλόγους νέων δήμων στους οποίους αντιστοιχούν. Η προθεσμία μεταβολών των εκλογικών καταλόγων παρατείνεται κατά 15 ημέρες, έως τις 15/3/2019. (από 28/2/2019)
3. Το προσωπικό του Δήμου μεταφέρεται στους νέους δήμους ως εξής:
α. Μέσα σε 1 μήνα από την ισχύ της τροπολογίας, δηλαδή έως τις αρχές Απριλίου του 2019, οι υπάλληλοι δηλώνουν την προτίμησή τους για έναν από τους νέους δήμους.
β. Μέσα σε 3 μήνες από την παραπάνω προθεσμία, δηλαδή έως τις αρχές Ιουλίου του 2019, με απόφαση του σημερινού δημοτικού συμβουλίου και έγκριση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, καταρτίζονται Μεταβατικοί Οργανισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) των νέων δήμων με την κατανομή του υπάρχοντος προσωπικού σε αυτούς.
γ. Την 1/9/2019 το προσωπικό κατατάσσεται αυτοδίκαια στις θέσεις των μεταβατικών Ο.Ε.Υ.
4. Τα νομικά πρόσωπα του Δήμου Κεφαλονιάς συνεχίζουν να λειτουργούν ως εξής:
α. Η ΔΕΥΑΚ, η ΚΕΔΗΚΕ και Λιμενικό Ταμείο αποκτούν διαδημοτικό χαρακτήρα με τις έως σήμερα αρμοδιότητες
β. τα ΝΠΔΔ του καταργούμενου Δήμου (ΟΚΑΠ, Μουσείο Φυσικής Ιστορίας) μετατρέπονται σε συνδέσμους.
γ. Αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και Ανώνυμες Εταιρείες (ΕΔΑ-ΚΙ) λειτουργούν με εταίρους τους νέους Δήμους.
δ. Το Δημοτικό Γηροκομείο Αργοστολίου περιέχεται στο νέο Δήμο Αργοστολίου.
5. Τα ακίνητα του Δήμου Κεφαλονιάς μεταβιβάζονται στους νέους δήμους, εντός των ορίων των οποίων βρίσκονται, ενώ συστήνεταιΕπιτροπή Κατανομής Περιουσίας σε σκοπό την κατανομή της περιουσίας του καταργούμενου Δήμου αλλά και τον προσδιορισμό των Δήμων που θα διαδεχθούν τις εκκρεμείς δίκες.
6. Κατά την κατάρτιση των προϋπολογισμών των δύο πρώτων οικονομικών ετών των νέων Δήμων, παρέχεται η δυνατότητα μη ισοσκέλισης εσόδων – δαπανών.
7. Υφιστάμενα συγχρηματοδοτούμενα έργα συνεχίζουν με δικαιούχο το Δήμο Αργοστολίου και μετά την ολοκλήρωσή τους αποδίδονται στους δήμους που αφορούν.
Όσα σημειώνονται παραπάνω, είναι κατά την άποψή μας τα σημαντικότερα στοιχεία της τροπολογίας που αναμένεται να κατατεθεί στη βουλή το αμέσως επόμενο διάστημα. Είναι όμως αρκετά για να ξεκινήσουν με θετικό πρόσημο τη λειτουργία τους οι νέοι δήμοι?
Η Κίνηση πολιτών «Κεφαλονιά, νησί για όλους» έχει καταθέσει εδώ και καιρό την άποψή ότι ενδεχόμενη διάσπαση θα πρέπει να συνοδεύεται από εξασφαλισμένη βιωσιμότητα των νέων Δήμων σε όλα τα επίπεδα και θα πρέπει να οδηγεί την Κεφαλονιά σε ένα καλύτερο μέλλον.
Όλο αυτό το διάστημα που πέρασε με την απαιτούμενη «διαβούλευση» να γίνεται κεκλεισμένων των θυρών, θα έπρεπε να έχουν λυθεί βασικά ζητήματα όπως τα ακόλουθα:
1. Να είχε γίνει ήδη χαρτογράφηση των αναγκών των νέων Δήμων σε προσωπικό, σύμφωνα με τους πρότυπους Οργανισμούς Εσωτερικών Υπηρεσιών που προβλέπονται. Να είχε γίνει ήδη η διαδικασία της δήλωσης των προτιμήσεων των υπαλλήλων και σήμερα, αντί να συζητάμε σε άγνωστη βάση, να προκηρύσσονται, με ευθύνη του σημερινού Δήμου Κεφαλονιάς, οι απαιτούμενες θέσεις για τη συμπλήρωση πλήρως λειτουργικών υπηρεσιών. Με αυτό τον τρόπο δεν θα συζητούσαμε για Μεταβατικούς Ο.Ε.Υ. αλλά για πλήρως λειτουργικούς και μόνιμους. Αντί αυτού το πρώτο διάστημα της εγκατάστασης των νέων δημοτικών αρχών θα βρει υποστελεχωμένες υπηρεσίες, γραφειοκρατικές διαδικασίες και λειτουργικά προβλήματα.
2. Να είχε γίνει ήδη καταγραφή της περιουσίας του Δήμου Κεφαλονιάς από ορκωτούς ελεγκτές – εκτιμητές και να υπήρχε ήδη πρόταση για την κατανομή στους νέους δήμους, η οποία σήμερα θα έπρεπε να κατατεθεί προς διαβούλευση. Αντί αυτού, η αντιμετώπιση του θέματος σπρώχνεται στο μέλλον, αναθέτοντάς την σε μια Επιτροπή που μέσα σε ένα μήνα (τον Αύγουστο του 2019) θα αποφασίσει για τα παραπάνω.
3. Να είχαν ενεργοποιηθεί εξειδικευμένα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία θα στήριζαν τους νέους δήμους για τα πρώτα χρόνια της ίδρυσής τους, με επιπλέον χρηματοδότηση για το νέο απαιτούμενο προσωπικό, την απόκτηση εξοπλισμού για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών και ίσως την διαπραγμάτευση των χρεών των Δήμων. Αντί αυτού παίρνουμε τη δυνατότητα μη ισοσκέλισης εσόδων – δαπανών για δύο χρόνια με την ευχή όλα να πάνε καλά στα επόμενα.
Το συμπέρασμα είναι πως πήρε περισσότερο από ένα χρόνο στους αρμόδιους του Υπουργείου Εσωτερικών να συντάξουν μια τροπολογία που δεν διευθετεί τίποτε περισσότερο από τις προφανείς βασικές ανάγκες που προκύπτουν κατά τη διάσπαση των Δήμων, ενώ τα ουσιαστικά μέτρα στήριξης των νέων δήμων λάμπουν δια της απουσίας τους.
Όταν λοιπόν η αιτιολόγηση της καθυστέρησης της διάσπασης, η οποία ήταν η «μελέτη» της βιωσιμότητας των νέων δήμων, ανατρέπεται από την τελική τροπολογία, επανέρχεται το ερώτημα: Ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι που χρονοτρίβησαν οι υπεύθυνοι κατά τη διαχείριση του μείζονος ζητήματος της διάσπασης των Δήμων;
Σε κάθε περίπτωση και όσο υπάρχει ακόμη χρόνος έως την ψήφιση της τροπολογίας από τη Βουλή των Ελλήνων, θα πρέπει όλοι οι φορείς να διεκδικήσουν τη βιωσιμότητα των νέων Δήμων με προβλέψεις που θα υπάρχουν μέσα στην ίδια την τροπολογία. Οι επόμενες ημέρες θα είναι κρίσιμες και θα πρέπει όλοι να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων. Οι αποφάσεις που θα παρθούν αυτές τις μέρες θα επηρεάσουν την Κεφαλονιά για δεκαετίες.

ΣΧΟΛΙΑ

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0