«Σπάει» η απλή αναλογική με Δημάρχους-«κυβερνήτες» και Δημοτικό Συμβούλιο-«κομπάρσο»

«Σπάει» η απλή αναλογική με Δημάρχους-«κυβερνήτες» και Δημοτικό Συμβούλιο-«κομπάρσο»

Αποφασισμένη να καταργήσει στην πράξη την απλή αναλογική είναι η κυβέρνηση, η οποία μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα φέρει στη Βουλή προς ψήφιση νομοθετικές ρυθμίσεις που θα αλλοιώνουν τον κεντρικό πυρήνα της νέας μορφής αυτοδιοίκησης που θεσμοθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση, βάσει της οποίας έγιναν οι πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές.

Με βασική αφετηρία (ή πρόφαση) τον κίνδυνο μη κυβερνησιμότητας των δήμων και των περιφερειών, ο υπουργός Εσωτερικών Τ. Θεοδωρικάκος φαίνεται αποφασισμένος να μεταφέρει σε θεσμικά όργανα του δήμου ή της περιφέρειας, στα οποία η παράταξη του δημάρχου θα έχει την πλειοψηφία, τις αποφάσεις για τα περισσότερα θέματα που απασχολούν τους ΟΤΑ, αφήνοντας, επί της ουσίας, στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, το ρόλο γνωμοδοτικού «κομπάρσου».

Αυτό κινδυνεύει να επιφέρει πλήρη διάλυση στην αυτοδιοίκηση, αφού, όπως σημειώνουν κορυφαίοι νομικοί, οι νέες ρυθμίσεις κινούνται στα όρια της συνταγματικότητας, με κάποιους να θεωρούν ότι η οποιαδήποτε αναδρομική αλλοίωση του τρόπου διακυβέρνησης των ΟΤΑ, μετά από εκλογές, είναι αντισυνταγματική. Και μάλιστα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου ότι, σε περίπτωση που οι αλλαγές προσβληθούν νομικά, οι δήμοι και οι περιφέρειες θα γίνουν πραγματικά μη κυβερνήσιμες αφού θα μπλοκάρουν από τα δικαστήρια οι αποφάσεις που θα παίρνουν οι επιτροπές, στην ευθύνη των οποίων ετοιμάζεται η κυβέρνηση να «ρίξει το μπαλάκι» της… κυβερνησιμότητας.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες τις οποίες επιβεβαιώνουν στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να παρακάμψει τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, τα οποία, αν δεν καταλήγουν σε αποφάσεις για συγκεκριμένα θέματα μετά από 1-3 συνεδριάσεις, τα θέματα θα επιστρέφουν στα θεσμικά όργανα του Δήμου (Εκτελεστική Επιτροπή της Περιφέρειας, Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, Οικονομική Επιτροπή του Δήμου κ.λπ.), στα οποία η παράταξη του δημάρχου θα έχει την πλειοψηφία.

Πλειοψηφία παντού

Ο υπουργός Εσωτερικών, μέχρι στιγμής, παρότι φαίνεται να αποδέχεται ένα μεγάλο μέρος των προτάσεων της ΚΕΔΕ, δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του για τις λεπτομέρειες των νομοθετικών ρυθμίσεων.

Όμως, πριν τις εκλογές, και παρότι η κυβέρνηση κρατούσε κλειστά τα χαρτιά της για τη φύση των αλλαγών αυτών, τόσο ο Νικήτας Κακλαμάνης, όσο και ο πρώην γραμματέας στρατηγικού σχεδιασμού της Νέας Δημοκρατίας, Μανώλης Γραφάκος είχαν αποκαλύψει, τη βασική αρχή των ρυθμίσεων αυτών.

Συγκεκριμένα ο κ. Γραφάκος, μιλώντας στο Attica TV είχε αναφέρει τα εξής: «Αποφάσεις που σχετίζονται με την καθημερινή λειτουργία των δήμων, να παίρνονται, είτε από τον δήμαρχο, είτε από τις επιτροπές (π.χ. επιτροπή Ποιότητας Ζωής), όπου εκεί πράγματι η παράταξη του δημάρχου πρέπει να έχει την πλειοψηφία. Πρέπει να έχει, γιατί με τον Κλεισθένη ούτε αυτό γίνεται. Αλλά αυτό, με μία τροπολογία μπορεί να εφαρμοστεί, από την 1η Σεπτεμβρίου του 2019».

Ο δε Νικήτας Κακλαμάνης, μιλώντας στο κανάλι ONE, είχε αποκαλύψει, πάλι προεκλογικά, ότι «δεσμεύτηκε ο κ. Μητσοτάκης ότι θα γίνουν θεσμικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την εκτελεστική εξουσία του δημάρχου. Αν ένα θέμα, για παράδειγμα, απορριφθεί στο δημοτικό συμβούλιο, θα μπορεί να παραπεμφθεί στην Οικονομική Επιτροπή του Δήμου, όπου εκεί την πλειοψηφία θα έχει η παράταξη του δημάρχου. Άρα έμμεσα, πλην σαφώς, ενισχύεται η εκτελεστική εξουσία του δημάρχου».

Τέλος, όπως διαρρέεται τις τελευταίες μέρες, η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να αποδεχτεί την πρόταση της ΚΕΔΕ για θεσμοθετημένη σύμπραξη παρατάξεων, η οποία θα δηλώνεται γραπτώς στην πρώτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Στη σύμπραξη θα πρέπει να συμμετέχει οπωσδήποτε η παράταξη του δημάρχου.

Οι συναινέσεις και η συνεργασία πάνε… περίπατο

Με αυτή τη λογική, όμως, ο βασικός στόχος του νέου μέτρου της απλής αναλογικής, που ήταν οι συναινέσεις και οι συνεργασίες, τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο, πάει… περίπατο, και επιστρέφουμε στο… αρχηγικό μοντέλο διακυβέρνησης, έστω και δια της πλαγίας οδού.

Στο προηγούμενο διάστημα είχαμε θέσει κατ’ επανάληψη ερωτήματα σε αυτοδιοικητικούς αλλά και υπ. βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, για το πρόβλημα της κυβερνησιμότητας που μπορεί να προκύψει στους δήμους και τις περιφέρειες από τις νέες συνθέσεις στα συμβούλια των ΟΤΑ. Το βασικότερο επιχείρημα υπέρ του μέτρου ήταν ότι, ακόμη και αν ορισμένοι συνδυασμοί προσπαθήσουν να κωλυσιεργήσουν για λόγους μικροκομματικής σκοπιμότητας (π.χ. σε έργα), θα αναγκάζονται τελικά να πάρουν θέση, λόγω των πιέσεων που θα ασκούνται από τις τοπικές κοινωνίες. Η ευθύνη των αποφάσεων δηλαδή που θα ανήκε σε μεγάλο βαθμό στα δημοτικά συμβούλια θα ανάγκαζε σε συνεργασίες και συναινέσεις, ή έστω σε αποφάσεις ανοχής. «Αυτό», μας έλεγαν, «θα οδηγήσει στην πραγματική ουσία της τοπικής αυτοδιοίκησης που είναι η συναίνεση και η συνεργασία, όπως γίνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες».

Όμως, αυτή η δικλείδα ασφαλείας καταργείται από τις ρυθμίσεις που φέρεται να φέρνει η κυβέρνηση προς ψήφιση, αφού το νέο μοντέλο που θα λειτουργήσει είναι καθαρά «αρχηγικό». Αυτό όμως ίσως τελικά αφήσει ακόμη μεγαλύτερα περιθώρια στους συνδυασμούς της αντιπολίτευσης για ανεύθυνη συμπεριφορά, αφού θα γνωρίζουν ότι στο τέλος, οι επιτροπές που ελέγχει ο κάθε δήμαρχος θα μπορούν να ψηφίζουν τα μέτρα.

Δήμαρχοι-«Κυβερνήτες» και στην Κεφαλονιά

Ουσιαστικά, επιστρέφουμε στο παλιό μοντέλο διακυβέρνησης και μάλιστα με δημάρχους-«κυβερνήτες» οι οποίοι μπορεί να ψηφίστηκαν ως πρόσωπα, δεν ψηφίστηκαν όμως οι συνδυασμοί τους, κι αυτό, για πολλούς, μεταφράζεται ως καταφανής αλλοίωση του εκλογικού αποτελέσματος που θα φέρει πολλά νομικά… μπλεξίματα.

Στην Κεφαλονιά, τόσο η παράταξη του Θεόφιλου Μιχαλάτου, όσο και αυτή του Μάκη Μονιά, δεν διαθέτουν την πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο, και μάλιστα, στην περίπτωση της Σάμης, η διαφορά ανάμεσα στους συνδυασμούς του Στέλιου Σπαθή, που προηγήθηκε την πρώτη Κυριακή, και του Μάκη Μονιά που ήρθε δεύτερος, πλησίαζε τις οκτώ ποσοστιαίες μονάδες.

Με τις νέες ρυθμίσεις, παρότι δεν διαθέτουν την πλειοψηφία στο συμβούλιο, οι δύο αυτοί δήμαρχοι (η παράταξη του Γιώργου Κατσιβέλη, στο Ληξούρι, είχε κερδίσει την πλειοψηφία στο συμβούλιο έστω και με οριακή διαφορά), θα έχουν τη δυνατότητα να κυβερνούν σχεδόν χωρίς αντίπαλο, αφού για τις περισσότερες αποφάσεις θα αρκεί η υπογραφή τους ή οι αποφάσεις των Επιτροπών στις οποίες θα έχουν την πλειοψηφία (σύμφωνα με τα όσα δηλώνουν τα στελέχη της ΝΔ).

Το χειρότερο όμως δεν είναι αυτό, είναι, ότι με το νέο αυτό σύστημα, το οποίο (όπως συμβαίνει συχνά στην Ελλάδα) έρχεται ετεροχρονισμένα και με πολλή προχειρότητα, υπάρχει ο κίνδυνος οι αποφάσεις, να παίρνονται μεν, αλλά με μεγάλη καθυστέρηση δε, αφού οι συνδυασμοί της αντιπολίτευσης θα μπορούν να καθυστερούν τις αποφάσεις, για 1-3 συνεδριάσεις, γνωρίζοντας ότι τελικά δεν θα έχουν την ευθύνη για τη λήψη της όποιας απόφασης.

Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε και τα προβλήματα που ήδη προκαλεί ο τρόπος που έγινε η διάσπαση, καταλαβαίνουμε ότι οι νέες αυτές ρυθμίσεις, ή θα μειώσουν τον κίνδυνο μη κυβερνησιμότητας ή θα διαλύσουν οριστικά την τοπική αυτοδιοίκηση, ειδικά στην Κεφαλονιά.

Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες (φυσικά) συμφωνούν

Η κυβέρνηση αρνείται ότι θα υπάρξει πρόβλημα συνταγματικότητας. Επίσης, το βασικότερο επιχείρημα που έχει σε σχέση με τις ρυθμίσεις, όπως αναφέραμε και πριν, είναι ότι οι ΟΤΑ δεν θα μπορούσαν να κυβερνηθούν με την απλή αναλογική. Και είναι αλήθεια ότι το στοίχημα των συνεργασιών και συναινέσεων είναι μεγάλο, ειδικά στην Ελλάδα που οι δύο αυτές λέξεις παραμένουν… εξωτικές.

Στην γραμμή αυτή μάλιστα, ο υπουργός Εσωτερικών, φαίνεται πως έχει την αμέριστη υποστήριξη της ΚΕΔΕ (ο πρόεδρος της οποίας ήταν από την αρχή αντίθετος με τον νέο τρόπο διακυβέρνησης), πολλών δημάρχων (ειδικά αυτών που δεν είχαν την πλειοψηφία στα συμβούλιά τους) και περιφερειαρχών.

Και είναι φυσικό, οι δήμαρχοι και περιφερειάρχες που ψηφίστηκαν για επικεφαλής σε έναν ΟΤΑ να θέλουν να έχουν την απόλυτη εκτελεστική εξουσία στα χέρια τους, ακόμη και αν οι ψηφοφόροι δεν την έδωσαν στους συνδυασμούς τους. Όμως αυτό δεν είναι αλλοίωση του εκλογικού αποτελέσματος;

Αυτό το νέο σύστημα μπορεί να πάρει εύκολα τη μορφή…«Φρανκεστάιν», που θα αποτελείται από κομμάτια απλής αναλογικής, αλλά και… απολυταρχικής εξουσίας, τα οποία θα λειτουργούν ταυτόχρονα. Κινδυνεύει, δηλαδή, αντί να λύσει τα προβλήματα, να τα διογκώσει, ακόμη και αν ξεπεραστούν τα όποια νομικά θέματα.

Ταυτόχρονα οι ψηφοφόροι, θα μείνουν με την απορία, γιατί κλήθηκαν (σαν κορόιδα) να ψηφίσουν σε δύο ξεχωριστές Κυριακές για δημοτικό συμβούλιο και δήμαρχο, από τη στιγμή που, τελικά, την εξουσία θα την έχει μόνο ο… κυβερνήτης.

Λ. Αθανασίου / Κεφαλονίτικα Νέα

Προηγούμενο άρθρο

ΣΧΟΛΙΑ

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0