Αγησίλαος Κονιδάρης: Νέοι κορονο-κανόνες στον Τουρισμό. Πώς αλλάζουν όσα ξέραμε

Αγησίλαος Κονιδάρης: Νέοι κορονο-κανόνες στον Τουρισμό. Πώς αλλάζουν όσα ξέραμε

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Αγησίλαου Κονιδάρη στην Huffington Post

Η συζήτηση για τουρισμό εν μέσω πανδημίας δεν φαντάζει ως προτεραιότητα ούτε είναι ελκυστική. Τι να πούμε για τον τουρισμό τώρα που προσπαθούμε να ξεφύγουμε από έναν αόρατο εχθρό που λέγεται ; Ευτυχώς όμως δεν τρέχουμε στις σπηλιές αποφεύγοντας τον εχθρό αλλά μένουμε σπίτι. Στο σπίτι έχουμε τη δυνατότητα να σκεφτούμε και να προβληματιστούμε για το μέλλον,  το προσεχές και το απώτερο. Ένας σοβαρός και εύλογος προβληματισμός για πολλούς Έλληνες σχετίζεται με το μέλλον του Τουρισμού στη χώρα μας, καθώς πάρα πολλοί άνθρωποι εξαρτώνται οικονομικά, άμεσα ή έμμεσα, από αυτόν. Η συζήτηση για τον Τουρισμό στην Ελλάδα είναι συνεχής και γίνεται παντού. Όχι μόνο τώρα, αλλά πάντα. Έτσι και εγώ, ως ένας ακόμη προβληματισμένος πολίτης, που ασχολείται επιστημονικά και (παλιότερα) επαγγελματικά με τεχνολογικές εφαρμογές στον Τουρισμό, καταθέτω εδώ κάποιες σκέψεις που μπορούν να ερμηνευθούν ως ένας προτεινόμενος οδικός χάρτης για την επανεκκίνηση του Τουρισμού μας μέσα σε αυτή την κρίση.

Θα ανακάμψει ο ;

Η κουβέντα για προβλέψεις σχετικά με τον Τουρισμό στις σημερινές συνθήκες δεν είναι ευχάριστη, κυρίως γιατί η σημερινή κατάσταση είναι το αντίθετο άκρο όλων όσων πρεσβεύει ο Τουρισμός. Ο Τουρισμός είναι ταξίδι στο άγνωστο, είναι η επικοινωνία με άλλους ανθρώπους, είναι να περπατάς έξω ελεύθερος και αμέριμνος, είναι να ζεις μαζί με άλλους, είναι να εμπιστεύεσαι τον άνθρωπο που σου νοικιάζει ή σου πουλάει κάτι, είναι εν τέλει η γλυκιά εμπειρία της ανθρώπινης επαφής και της γνώσης. Όλα τα παραπάνω είναι ακριβώς αυτά που δεν πρέπει να κάνουμε σήμερα, στην εποχή του κορονοϊού.

Μπορούμε λοιπόν να μιλάμε για Τουρισμό όσο υπάρχει κορονοϊός;

Μπορεί να υπάρξει Τουρισμός σε συνθήκες παγκόσμιας ανασφάλειας;

Θα ξαναϋπάρξει τουρισμός όπως τον ξέραμε;

Θα ξαναδούμε τον συνάνθρωπό μας χωρίς καχυποψία;

Θα ξανακοιμηθούμε σε ένα άγνωστο κρεβάτι;

Όλα τα παραπάνω φαίνονται δύσκολα αλλά ας μην ξεχνάμε ότι ο άνθρωπος προσαρμόζεται εύκολα και βρίσκει λύσεις σε πράγματα που φαντάζουν δύσκολα και ανυπέρβλητα αρχικά. Είναι ξεκάθαρο πως οι λύσεις που θα βρούμε σήμερα δεν θα επαναφέρουν μαγικά την προηγούμενη κατάσταση. Θα είναι δύσκολες λύσεις. Θα μας ξεβολέψουν. Όμως, όλοι μέσα μας ξέρουμε (ελπίζουμε), ότι οι δυσκολίες δεν θα είναι παντοτινές. Σύντομα θα ξαναζήσουμε όπως παλιά. Αυτή ακριβώς η ελπίδα κάνει πιο εύκολη την εφαρμογή των δύσκολων περιορισμών που ζούμε στην καθημερινότητά μας σήμερα.

Παρόμοιοι κανόνες αποστασιοποίησης και υγιεινής είναι απαραίτητο, δυστυχώς, να εφαρμοστούν για λίγο και στον Τουρισμό, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει αυτή την περίοδο.

Η προσωπική μου άποψη είναι πως υπάρχει, αν τα πράγματα κυλήσουν όπως φαίνεται αυτή τη στιγμή. Είμαι αισιόδοξος αλλά ας μην περιμένει κανείς νούμερα που θα έχουν σχέση με το 2019.

Η αισιοδοξία μου ότι θα υπάρξει ένας αριθμός επισκεπτών βασίζεται σε δύο λόγους.

Ο πρώτος λόγος στηρίζεται στο γεγονός ότι κανόνες αποστασιοποίησης μπορούν να εφαρμοστούν πολύ πιο εύκολα στον θερινό τουρισμό σε σχέση με τις δυσκολίες που θα υπάρξουν στον χειμερινό τουρισμό. Στη χώρα μας μιλάμε κυρίως για θερινό τουρισμό όπου σχεδόν τα πάντα γίνονται έξω. Οι παραλίες είναι έξω, τα καφέ/μπαρ έχουν τραπέζια έξω, τα εστιατόρια το ίδιο. Ένα πρόβλημα παραμένει στα ξενοδοχεία που φιλοξενούν μεγάλο αριθμό τουριστών σε κλειστούς χώρους. Εκεί θα πρέπει να εφαρμοστούν έξυπνες και ασφαλείς λύσεις που είμαι σίγουρος ότι θα βρεθούν κυρίως με τη βοήθεια της Τεχνολογίας.

Υπάρχει όμως και ένας δεύτερος λόγος για να είμαι αισιόδοξος. Εκτός από έρευνες που δείχνουν ότι ο κόσμος που ζει στις χώρες προέλευσης του Τουρισμού μας ακόμη ενδιαφέρεται να κάνει διακοπές, υπάρχει ένα εργαλείο που δείχνει τις τάσεις των αναζητήσεων στη το οποίο χρησιμοποιούν συχνά όσοι ασχολούνται με το Αυτό το εργαλείο ονομάζεται Google TrendsΑς δούμε εκεί πως κινούνται οι τάσεις για 2 αναζητήσεις που σχετίζονται με διακοπές στην Ελλάδα. Η πρώτη αποτυπώνει την τάση των αναζητήσεων για ταξίδια στην Ελλάδα γενικά (κατηγορία αναζητήσεων Travel) και η δεύτερη αποτυπώνει την τάση των αναζητήσεων για το νησί μου την . Οι δύο αυτές τάσεις αναφέρονται σε αναζητήσεις που έγιναν στο Ηνωμένο Βασίλειο.

.

Η τάση ταξιδιωτικών αναζητήσεων για την Ελλάδα από το Ηνωμένο Βασίλειο (όπως φαίνεται παραπάνω) αν και παραμένει πολύ χαμηλά για την εποχή, είναι φανερό (κόκκινο βελάκι) ότι μετά τις 22 Μαρτίου αρχίζει σταδιακά να ανακάμπτει κάθε εβδομάδα.

.

Οι αναζητήσεις για διακοπές στην Κεφαλλονιά (όπως φαίνεται παραπάνω), μετά τις 22 Μαρτίου, εμφανίζουν συνεχή άνοδο ανά εβδομάδα αν και εξαιρετικά μικρή τάση για την εποχή.

Αυτά τα δύο στοιχεία απλά μας δείχνουν ότι οι άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο ακόμη ενδιαφέρονται για τις διακοπές τους. Το ερωτηματικό είναι βεβαίως πότε θα τις πραγματοποιήσουν.

Διαβάστε τη συνέχεια στην Huffington Post