Θα κάνουν την Κεφαλονιά «χαβούζα του Ιονίου»;

Θα κάνουν την Κεφαλονιά «χαβούζα του Ιονίου»;

Μετά τις εξορύξεις, ένα άλλο σοβαρό θέμα θέτει το περιβάλλον της Κεφαλονιάς σε κίνδυνο. Δείτε τις παραμέτρους του προβλήματος που δημιουργεί το άρθρο 93 του νέου νομοσχεδίου για το περιβάλλον.

Πολλά και επικίνδυνα κενά και ασάφειες περιλαμβάνει το άρθρο 93 του νέου νομοσχεδίου για το , που όλα δείχνουν ότι βλάπτει σοβαρά και αδικαιολόγητα τα συμφέροντα της Κεφαλονιάς, θέτει σε κίνδυνο το περιβάλλον, την ώρα που ήδη πολλοί αναφέρονται σε κίνδυνο να γίνει η «χαβούζα του Ιονίου».

Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τις χθεσινές τοποθετήσεις, τόσο των δημοτικών και περιφερειακών συμβούλων, όσο και του αρμόδιου αντιδημάρχου, Διονύση Μινέτου, στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Αργοστολίου.

Ο κ. Μινέτος, ο οποίος γνωρίζει καλά, και λόγω της επαγγελματικής του ιδιότητας, τα περιβαλλοντικά θέματα έδειξε με όλους τους τρόπους ότι η Κεφαλονιά βλάπτεται σημαντικά από το συγκεκριμένο άρθρο ενώ ανοιχτό φαίνεται το ενδεχόμενο να γίνει κυριολεκτικά η… «χαβούζα» του Ιονίου, έστω και κάτω από προϋποθέσεις.

Ο αντιδήμαρχος αναφέρθηκε σε τεράστια κενά που υπάρχουν, μόλις μία εβδομάδα πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου, και μάλιστα σε ένα άρθρο που προστέθηκε την τελευταία στιγμή σε αυτό.

Ήδη το νομοσχέδιο έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις από πλήθος περιβαλλοντικών οργανώσεων που βλέπουν ότι η κυβέρνηση προωθεί το μοντέλο της καύσης, ενώ και ο ο αναφέρθηκε στον κίνδυνο η Κεφαλονιά να γίνει συλλέκτης αποβλήτων και απορριμάτων άλλων νησιών του Ιονίου ή ακόμα και της Ελλάδας!

Ο λόγος έχει να κάνει κυρίως με το γεγονός ότι είναι το μόνο νησί του Ιονίου που διαθέτει ΧΥΤΗ, την ώρα που άλλα νησιά όπως η Κέρκυρα και η Ζάκυνθος έχουν «συλλέξει» πρόστιμα εκατομμυρίων για τις ελλείψεις και τη διαχείριση που γίνεται εκεί. Πρόστιμα, που όπως είπε ο αντιδήμαρχος, θα επιμεριστούν σε όλα τα νησιά. Αυτό σημαίνει ότι η Κεφαλονιά θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμα άλλων νησιών, έστω και σε ένα ποσοστό, που όμως όπως είπε ο Διονύσης Λυκούδης, μπορεί να αγγίξει και τα 3 εκ. ευρώ!

Ο Διονύσης Μινέτος επίσης αναφέρθηκε στις προσπάθειες τις κυβέρνησης να πάμε σε ένα μοντέλο καύσης των σκουπιδιών, την ώρα που ο δήμαρχος κατήγγειλε στο συμβούλιο ότι ήδη έχει γίνει σχετική πρόταση στον Δήμο Αργοστολίου. «Το μοντέλο αυτό ήδη το έχει υπερασπιστεί ο υπουργός Κ. Χατζηδάκης με δηλώσεις του», είπε ο κ. Μινέτος, «ενώ λίγους μήνες πριν και η ΔΕΗ είχε δηλώσει ότι είναι σε επαφές με επενδυτικά σχήματα για την κατασκευή εργοστασίων καύσης σκουπιδιών».

Και κατέληξε:

«Το μοντέλο καύσης έχει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, είναι πανάκριβο και ενεργειακά ασύμφορο».

Από άλλες περιοχές της Ελλάδας

Συνεχίζοντας ο αντιδήμαρχος είπε ότι «το ΧΥΤΗ της Θηνιάς μπορεί να λαμβάνει για επεξεργασία απόβλητα από άλλες περιοχές του Ιονίου ή και της Ελλάδας»! Παράλληλα πρόσθεσε ότι με το νέο μοντέλο διοίκησης που δημιουργείται περιφερειακά είναι αμφίβολο αν το νησί θα έχει έστω και έναν εκπρόσωπο στο διοικητικό συμβούλιο.

Πρόσθεσε επίσης ότι το μοντέλο διοίκησης κατά πάσα πιθανότητα θα είναι ΣΔΙΤ ενώ τόνισε ότι δεν υπάρχει το κατάλληλο προσωπικό, από τη στιγμή που θα  διαλυθεί η , στις περιφερειακές υπηρεσίες για να στηρίξει οποιαδήποτε άλλη μορφή διοίκησης.

Όλα αυτά δείχνουν ότι η διοίκηση θα γίνεται αποκεντρωμένα και περιφερειακά, όχι τοπικά, τη στιγμή που η Κεφαλονιά αν είχε να περηφανεύεται για κάτι, σε σχέση με τα διοικητικά, αυτό ήταν ο τρόπος που είχε οργανώσει εδώ και χρόνια τη διαχείριση των απορριμάτων. Χαλάνε δηλαδή ένα νησί αντί να φτιάξουν τα άλλα.

Κερασάκι στην «τούρτα» της διοίκησης του νέου φορέα έρχεται η φράση που υπάρχει στο νομοσχέδιο ότι ο εκάστοτε υπουργός θα μπορεί να αποφασίσει μόνος του, εάν υπάρξει ανάγκη, τη μεταφορά των απορριμάτων σε άλλα νησιά, με την Κεφαλονιά, φυσικά, λόγω ΧΥΤΗ, να φαντάζει ως το μόνο πιθανό στο Ιόνιο.

Ποιος θα πληρώσει τη νύφη;

Πέρα απ’ όλα αυτά, είναι πιθανή και η αύξηση του κόστους για τους Κεφαλονίτες, σύμφωνα πάντα με τα όσα είπε ο κ. Μινέτος.

Πέρα από τα πρόστιμα που θα επιμεριστούν, αν επιλεχθεί η εκτεταμένη θαλάσσια μεταφορά θα υπάρχουν επιπτώσεις στο κόστος αλλά και περιβαλλοντική επιβάρυνση στα λιμάνια του νησιού (Πόρο, Σάμη), στις οδικές υποδομές και στον τουρισμό. Ενώ, συνέχισε ο κ. Μινέτος, εάν επιλεχθεί ο μοναδικός ΧΥΤΗ του Ιονίου, αυτός της Θηνιάς, τότε θα υπάρχουν επιπτώσεις και στη συγκεκριμένη περιοχή.

Πού είναι οι μελέτες;

Ενδεικτικό της κατάστασης χάους (ηθελημένου ή αθέλητου) που επικρατεί με το νομοσχέδιο είναι το ότι, όπως κατήγγειλε ο κ. Μινέτος, δεν έχει εμφανιστεί ακόμη (αν υπάρχει) η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του νέου φορέα. «Πιστεύω ότι υπάρχει», είπε, αλλά μέχρι τώρα η κυβέρνηση δεν έχει φροντίσει να…τις φανερώσει.

Ανατρέπεται το Μάστερ Πλαν – Τι γίνεται με το ΕΣΠΑ;

Τέλος, ο αντιδήμαρχος πρόσθεσε ότι με το νέο νομοσχέδιο φαίνεται ότι καταργείται το μάστερ πλαν που υπήρχε και το οποίο προέβλεπε πλήθος δράσεων για όλα τα νησιά. Επιπλέον, κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει με την ένταξη στο ΕΣΠΑ του νέου ΧΥΤΑ, ύψους 7.2 εκ. του Μεγάλου Πράσινου Σημείου, ύψους 1.2 εκ., καθώς και άλλων έργων όπως των δύο κινητών πράσινων σημείων, η ένταξη των οποίων είχε προχωρήσει.

«Εμείς είχαμε λύσει το πρόβλημα των σκουπιδιών για τα επόμενα 15-20 χρόνια», είπε ο κ. Μινέτος, αλλά όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση με διαδικασίες-εξπρές, και χωρίς καμία απολύτως διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες αποφασίζει να ξηλώσει ένα πετυχημένο μοντέλο, και να εισάγει νέες μεθόδους που φαντάζουν ύποπτες διοικητικά και επίφοβες περιβαλλοντικά.

Δείτε τι είπε ο κ. Μινέτος στη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αργοστολίου.