Λαϊκή Συσπείρωση-ΑΝΑΣΑ-Αντικαπιταλιστική Ανατροπή κατά της Περιφερειακής Αρχής για την διαχείριση των απορριμάτων

Λαϊκή Συσπείρωση-ΑΝΑΣΑ-Αντικαπιταλιστική Ανατροπή κατά της Περιφερειακής Αρχής για την διαχείριση των απορριμάτων

"Το νέο ΕΣΔΑ προωθεί την καρκινογόνα καύση και τις ΜΕΑ σύμμεικτων αποβλήτων ενταφιάζοντας έτσι την ανακύκλωση".

ΠΡΟΤΑΣΗ ΛΑΙΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ
ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ Π.Σ 5/9/20
ΨΗΦΙΣΤΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΤΙΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗ
Θεωρούμε απαράδεκτη και υποτιμητική προς το λαό των Ιονίων νησιών, τη στάση της περιφερειακής Αρχής να μην δώσει ουσιαστικές και συγκεκριμένες απαντήσεις για το σχέδιό της στη διαχείριση των απορριμμάτων, καμία απάντηση, σε κανένα από τα ερωτήματα της εισήγησης.
Θεωρούμε απαράδεκτο και προκλητικό, ενώ η κυβερνητική διαβούλευση για τον ΕΣΔΑ έχει ολοκληρωθεί, η περιφερειακή Αρχή, να προτείνει συμμετοχή στη διαβούλευση στην επόμενη συνεδρίαση του ΠΣ!
Καταθέτουμε τη διαφωνία μας με το νέο ΕΣΔΑ που συνεχίζοντας τον προηγούμενο, προωθεί την καρκινογόνα καύση και τις ΜΕΑ σύμμεικτων αποβλήτων ενταφιάζοντας έτσι την ανακύκλωση.
Η επαναφέρει αναλυτική, ολοκληρωμένη επιστημονικά επεξεργασμένη πρόταση για τη
διαχείριση των απορριμμάτων με κύριο στοιχείο την ανακύκλωση – διαλογή στην πηγή.
– ΟΧΙ στην εμπορευματοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων και σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης που συνεπάγεται αυτή, ΟΧΙ στις ΣΔΙΤ και στις συμβάσεις παραχώρησης που προωθούν διαχρονικά οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ στα πλαίσια της πολιτικής της ΕΕ.
– ΟΧΙ στη μετατόπιση των βαρών στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων μέσα από τα ανταποδοτικά τέλη και με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, όπως το χαράτσι ταφής και το “πληρώνω όσο πετάω”, “ειδικό τέλος ταφής”, “περιβαλλοντική εισφορά” και άλλα χαράτσια. Το κόστος των προγραμμάτων,
εξοπλισμού και έργων για την ορθολογική διαχείριση των αποβλήτων, να προέρχεται από κεντρικούς
δημόσιους όρους, από μια μεγαλύτερη φορολόγηση του κεφαλαίου.
– Απόλυτη διασφάλιση όλων των εργαζόμενων, σε δημόσιους φορείς διαχείρισης των
αποβλήτων, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.
– Καθορισμός και ιεράρχηση προτεραιοτήτων. Τέτοιες είναι: Η πρόληψη της παραγωγής απορριμμάτων, η προώθηση της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή σε χωριστά ρεύματα των
συσκευασιών, των μετάλλων, του έντυπου χαρτιού καθώς και του οργανικού κλάσματος (βιοαποβλήτων) με κομποστοποίηση. Το μέρος των αποβλήτων που δεν υπόκειται σε επεξεργασία
καθώς και τα υπολείμματα των μονάδων επεξεργασίας οδηγούνται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής Αποβλήτων (ΧΥΤΑ).
– Καθορισμός σύγχρονων όρων για την ορθολογική και ασφαλή αποκομιδή (συλλογή και μεταφορά) των απορριμμάτων από τις υπηρεσίες του κάθε δήμου με μόνιμο προσωπικό και σύγχρονο εξοπλισμό καθώς και με τις απαραίτητες υποδομές για τη χωριστή συλλογή των προδιαλεγμένων με διαλογή
στην πηγή απορριμμάτων. Να εξετάζεται κάθε φορά, με συνδυασμένα κριτήρια, η αναγκαιότητα της κατασκευής Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ).
– Ειδική μέριμνα στους Χώρους Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων (ΧΑΔΑ) για την ουσιαστική
αποκατάσταση όλων και όχι την απλή επιχωμάτωση, με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα έργων που θα τηρείται και χρηματοδότηση από κεντρικούς δημόσιους πόρους.
– Καθορισμός των κριτηρίων καταλληλότητας σε κάθε Περιφέρεια ανά είδος εγκατάστασης, με γνωστά
από πριν κριτήρια αποκλεισμού των υποψήφιων χώρων. Καθορισμός των κριτηρίων αξιολόγησης ανά είδος εγκατάστασης για τη βαθμολόγηση των υποψηφίων χώρων με σαφή και δεσμευτικό οδηγό της βαθμολόγησης που αντιστοιχεί στο κάθε κριτήριο. Οι αντισταθμιστικές παροχές υπέρ των οικισμών ή δήμων από τη λειτουργία των μονάδων επεξεργασίας και διάθεσης, να είναι προσανατολισμένες σε κρατικές παρεμβάσεις (i) πρόσθετης προστασίας της υγείας των κατοίκων και του περιβάλλοντος καθώς και (ii) μέτρων χωροταξικής και περιβαλλοντικής αναβάθμισής τους.
– Η υλοποίηση των έργων επεξεργασίας και τελικής διάθεσης των αποβλήτων να γίνεται από τον κρατικό φορέα για τα δημόσια έργα. Να συγκροτηθεί, επίσης, ενιαίος δημόσιος φορέας, που θα αναλάβει τη λειτουργία τους με έσοδα που θα προέρχονται από κρατικούς πόρους.
– Σημαντική μέριμνα πρέπει να δίνεται στην ολοκληρωμένη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων,
ιδιαίτερα των βιομηχανικών λόγω της ποσότητάς τους και της διαπιστωμένης ασυδοσίας των παραγωγών τους. Το κεφάλαιο να καλύπτει το σύνολο του κόστους για τις μελέτες, την υλοποίηση και τη λειτουργία, σύμφωνα με τα παραπάνω, των σχετικών έργων.
– Ουσιαστική ενίσχυση σε αριθμό, εξοπλισμό και οργάνωση του έμψυχου δυναμικού άσκησης περιβαλλοντικού ελέγχου με μόνιμη σχέση εργασίας στο Δημόσιο.
Κέρκυρα, 5-9-202