Στη Βουλή φέρνει ο ΣΥΡΙΖΑ τις μεγάλες καταστροφές σε Κεφαλονιά-Ιθάκη.

Στη Βουλή φέρνει ο ΣΥΡΙΖΑ τις μεγάλες καταστροφές σε Κεφαλονιά-Ιθάκη.

«Ολιγωρία της κυβέρνησης και ανεπαρκή μέτρα στην αντιμετώπιση των μεγάλων καταστροφών από τον «Ιανό» στην Κεφαλλονιά και στην Ιθάκη, και ανάγκη αποτελεσματικής στήριξης των νησιών και των κατοίκων τους»

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Εσωτερικών, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών κατέθεσαν 33 βουλευτές του Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία της Μαριλίζας Ξενογιαννακοπούλου σχετικά με την ολιγωρία της κυβέρνησης και της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων για τις αναγκαίες προληπτικές ενέργειες και τα ανεπαρκή μέτρα αντιμετώπισης των μεγάλων καταστροφών στην Κεφαλλονιά και στην Ιθάκη από των «Ιανό», καθώς και την ανάγκη αποτελεσματικής στήριξης των νησιών και των κατοίκων τους. Όπως επισημαίνουν οι βουλευτές:

-Η κυβέρνηση και η Περιφέρεια γνώριζαν έγκαιρα την εξέλιξη του φυσικού φαινομένου και τους ενδεχόμενους κινδύνους εκτεταμένων καταστροφών. Πέραν των δύο μηνυμάτων από το «112», θα έπρεπε τα αντανακλαστικά της πολιτείας να λειτουργήσουν άμεσα για την ενίσχυση των υπηρεσιών σε τεχνικά μέσα και σε ανθρώπινο δυναμικό .

-Στην Κεφαλλονιά και στην Ιθάκη οι καταστροφές είναι μεγάλες. Έχει υποστεί τεράστια καταστροφή ο οικισμός της Άσσου, καθώς έχει κυριολεκτικά θαφτεί κάτω από λάσπη και φερτά υλικά, και έχουν πληγεί ο Δήμος Ληξουρίου, οι οικισμοί της Αγίας Ευφημίας, του Φισκάρδου, του Καραβομύλου, της Σάμης και της Σκάλας. Στο οδικό δίκτυο κατέρρευσε μια γέφυρα στον επαρχιακό δρόμο Αργοστολίου-Φισκάρδου, ενώ υπάρχουν μεγάλες κατολισθήσεις που εμποδίζουν την ασφαλή κυκλοφορία, όπως στον επαρχιακό δρόμο Σάμης-Πυργίου. Στο Αργοστόλι έμεινε εκτός λειτουργίας η μονάδα αφαλάτωσης που τροφοδοτεί με νερό την πόλη και σοβαρές ζημιές υπέστη η ιστορική πέτρινη γέφυρα Δεβοσέτου και το άλσος του Κουτάβου. Στην Ιθάκη επλήγησαν ιδιαίτερα το Κιόνι και οι Φρίκες ενώ μεγάλα είναι τα προβλήματα του επαρχιακού και δημοτικού οδικού δικτύου, που δεν επιτρέπουν την ασφαλή διέλευση και την επικοινωνία μεταξύ των περιοχών.

-Την καταγγελία του επικεφαλής της Παράταξης ΑΝΑΣΑ όσον αφορά την απόφαση της πλοιοκτήτριας εταιρείας, που έχει την ευθύνη για τα δρομολόγια των νησιών, να μην εκτελέσει το πρωινό δρομολόγιο της Παρασκευής (18/9), παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε απαγορευτικό, με αποτέλεσμα τα συνεργεία από Αθήνα για την αποκατάσταση των ζημιών στα δίκτυα ενέργειας και επικοινωνίας να μην μπορέσουν να φτάσουν εγκαίρως.

Ερωτώνται οι κκ Υπουργοί:

1.Εφόσον υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση για το ακραίο αυτό καιρικό φαινόμενο, σε ποια προληπτικά μέτρα προχώρησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες, η Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων εκτός από τις συστάσεις για την παραμονή των πολιτών στα σπίτια τους;

2.Γιατί η Πολιτική Προστασία δεν φρόντισε για την άμεση μεταφορά των συνεργείων της ΔΕΔΔΗΕ και της COSMOTE προς την Κεφαλλονιά με την κανονική εκτέλεση του ακτοπλοϊκού δρομολογίου ή την εξασφάλιση εναλλακτικού μεταφορικού μέσου;

3.Ποιά μέτρα θα ληφθούν για την άμεση στήριξη των πληγέντων, την επιτάχυνση της καταγραφής των ζημιών και την αποζημίωση των πληγέντων και ποια ολοκληρωμένα μέτρα θα υλοποιηθούν για την οικονομική στήριξη των νησιών, και την αποκατάσταση των υποδομών και του φυσικού περιβάλλοντος;

4.Με δεδομένη την αύξηση των ακραίων φαινομένων λόγω και της κλιματικής αλλαγής και των ευρύτερων συνεπειών της, προτίθεται η κυβέρνηση να εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο μακροπρόθεσμο σχέδιο με την εξασφάλιση της αναγκαίας χρηματοδότησης για τη θωράκιση των νησιών στο μέλλον, με ενίσχυση των υποδομών και μέσων, μεταξύ άλλων και την αναγκαία λειτουργία γεννητριών σε κρίσιμες μονάδες και υπηρεσίες, όπως ο βιολογικός καθαρισμός και η μονάδα αφαλάτωσης στο Αργοστόλι;

5.Σκοπεύει να προσφύγει η κυβέρνηση για οικονομική ενίσχυση στο Ταμείο Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης που χρηματοδοτεί τα κράτη μέλη σε περιπτώσεις μεγάλων φυσικών καταστροφών;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης

Αθήνα, 21 Σεπτεμβρίου 2020
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς
Οικονομικών
Εσωτερικών
Προστασίας του Πολίτη
Υποδομών & Μεταφορών

Θέμα: «Ολιγωρία της κυβέρνησης και ανεπαρκή μέτρα στην αντιμετώπιση των μεγάλων καταστροφών από τον «Ιανό» στην Κεφαλλονιά και στην Ιθάκη, και ανάγκη αποτελεσματικής στήριξης των νησιών και των κατοίκων τους»

Μετά την πρόσφατη δοκιμασία των νησιών του Νοτίου Ιονίου (Ζάκυνθος, Κεφαλλονιά, Λευκάδα, Ιθάκη) από τον Μεσογειακό κυκλώνα «ΙΑΝΟ» που προκάλεσε μεγάλες καταστροφές και εκτεταμένες υλικές ζημιές, οι ολιγωρίες της κυβέρνησης και της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων είναι περισσότερο από εμφανείς, ενώ η κήρυξη σε κατάσταση «εκτάκτου ανάγκης» δεν αρκεί από μόνη της στην επούλωση των «πληγών» που άφησε πίσω του.
Η κυβέρνηση και η Περιφέρεια γνώριζαν έγκαιρα την εξέλιξη του φυσικού φαινομένου και τους ενδεχόμενους κινδύνους εκτεταμένων καταστροφών. Πέραν των δύο μηνυμάτων από το «112», θα έπρεπε τα αντανακλαστικά της πολιτείας να λειτουργήσουν άμεσα για την ενίσχυση των υπηρεσιών τόσο σε τεχνικά μέσα (εργαλεία, μηχανήματα) όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό από άλλες περιοχές, έχοντας προβλέψει το ενδεχόμενο διακοπής της ηλεκτροδότησης και της ακτοπλοϊκής σύνδεσης.
Στην Κεφαλλονιά και στην Ιθάκη οι καταστροφές είναι μεγάλες. Έχει υποστεί τεράστια καταστροφή ο οικισμός της Άσσου, καθώς έχει κυριολεκτικά θαφτεί κάτω από λάσπη και φερτά υλικά, και έχουν πληγεί ο Δήμος Ληξουρίου, οι οικισμοί της Αγίας Ευφημίας, του Φισκάρδου, του Καραβομύλου, της Σάμης και της Σκάλας. Στο οδικό δίκτυο κατέρρευσε μια γέφυρα στον επαρχιακό δρόμο Αργοστολίου-Φισκάρδου, ενώ υπάρχουν μεγάλες κατολισθήσεις που εμποδίζουν την ασφαλή κυκλοφορία, όπως στον επαρχιακό δρόμο Σάμης-Πυργίου. Στο Αργοστόλι έμεινε εκτός λειτουργίας η μονάδα αφαλάτωσης που τροφοδοτεί με νερό την πόλη και σοβαρές ζημιές υπέστη η ιστορική πέτρινη γέφυρα Δεβοσέτου και το άλσος του Κουτάβου.
Μεγάλες καταστροφές υπέστη και η Ιθάκη. Επλήγησαν ιδιαίτερα το Κιόνι και οι Φρίκες, ενώ μεγάλα είναι τα προβλήματα του επαρχιακού και δημοτικού οδικού δικτύου, που δεν επιτρέπουν την ασφαλή διέλευση και την επικοινωνία μεταξύ των περιοχών.
Το 70% της Κεφαλονιάς και το 100% της Ιθάκης  παρέμεινε για παραπάνω από 36 ώρες χωρίς ηλεκτροδότηση και χωρίς υδροδότηση, ενώ οι περισσότερες τηλεπικοινωνίες είχαν διακοπεί, συμπεριλαμβανομένης και της κινητής τηλεφωνίας.
Οι επιχειρήσεις που βρίσκονται κοντά στα παράλια έχουν υποστεί σημαντικές καταστροφές και στα δύο νησιά, καθώς και εκατοντάδες κατοικίες που υπέστησαν ζημίες στις στέγες και στις περιφράξεις. Σε ορισμένες περιοχές οι ζημιές επεκτείνονται και σε υπόγεια η ισόγεια κτιρίων, κατοικιών και καταστημάτων. Ζημιές υπέστησαν και πολλά σκάφη (τουριστικά, επαγγελματικά, ιδιωτικά), ενώ σύμφωνα με το Λιμεναρχείο Κεφαλληνίας ο αριθμός των σκαφών που έχει βυθιστεί ανέρχεται στα 43. Επίσης μεγάλος αριθμός οχημάτων έχει καταστραφεί είτε από φερτά υλικά είτε από πτώση δέντρων.
Μεγάλη καταστροφή  έχει υποστεί η αγροτική παραγωγή, ιδίως η παραγωγή ελαιόλαδου,  και η κτηνοτροφία των νησιών.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η οικονομία της Κεφαλλονιάς και της Ιθάκης είχε ήδη πληγεί σοβαρά από τις συνέπειες της πανδημίας στον τουρισμό και την απουσία αποτελεσματικών κυβερνητικών μέτρων στήριξης της πραγματικής οικονομίας, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των εργαζομένων και των εποχικά απασχολουμένων που έμειναν άνεργοι, ιδιαίτερα στον τομέα του τουρισμού και της εστίασης, και ότι οι δραματικές συνέπειες του Ιανού αποτελούν το τελειωτικό χτύπημα με ανυπολόγιστο κόστος για τους κατοίκους και την τοπική κοινωνία.
Λαμβάνοντας υπόψη την έκταση των καταστροφών που προκάλεσε ο Ιανός σε υποδομές, σε επιχειρήσεις και κατοικίες, στην αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή και στο φυσικό περιβάλλον.
Λαμβάνοντας υπόψη την ολιγωρία της κυβέρνησης και της Περιφέρειας να προβεί εγκαίρως σε προληπτικές ενέργειες και τον ανεπαρκή χαρακτήρα των κυβερνητικών μέτρων που ανακοινώθηκαν στη συνέχεια.
Λαμβάνοντας υπόψη την καταγγελία του επικεφαλής της Παράταξης ΑΝΑΣΑ όσον αφορά την απόφαση της πλοιοκτήτριας εταιρείας, που έχει την ευθύνη για τα δρομολόγια των νησιών, να μην εκτελέσει το πρωινό δρομολόγιο της Παρασκευής (18/9), παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε απαγορευτικό, με αποτέλεσμα τα συνεργεία από Αθήνα για την αποκατάσταση των ζημιών στα δίκτυα ενέργειας και επικοινωνίας να μην μπορέσουν να φτάσουν εγκαίρως που είχε ως αποτέλεσμα, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των τοπικών συνεργείων, να παραμείνει το μεγαλύτερο μέρος των νησιών χωρίς ηλεκτροδότηση.
Λαμβάνοντας υπόψη τη δυνατότητα αξιοποίησης των πόρων του Ταμείου Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αντιμετώπιση των καταστροφών του Ιανού, τη στήριξη των πληγέντων και την αποκατάσταση των υποδομών και του φυσικού περιβάλλοντος στα νησιά του Νότιου Ιονίου, της Θεσσαλίας και της Φθιώτιδας.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Εφόσον υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση για το ακραίο αυτό καιρικό φαινόμενο, σε ποια προληπτικά μέτρα προχώρησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες, η Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων εκτός από τις συστάσεις για την παραμονή των πολιτών στα σπίτια τους;
2. Γιατί η Πολιτική Προστασία δεν φρόντισε για την άμεση μεταφορά των συνεργείων της ΔΕΔΔΗΕ και της COSMOTE προς την Κεφαλλονιά με την κανονική εκτέλεση του ακτοπλοϊκού δρομολογίου ή την εξασφάλιση εναλλακτικού μεταφορικού μέσου;
3. Ποιά μέτρα θα ληφθούν για την άμεση στήριξη των πληγέντων, την επιτάχυνση της καταγραφής των ζημιών και την αποζημίωση των πληγέντων και ποια ολοκληρωμένα μέτρα θα υλοποιηθούν για την οικονομική στήριξη των νησιών, και την αποκατάσταση των υποδομών και του φυσικού περιβάλλοντος;
4. Με δεδομένη την αύξηση των ακραίων φαινομένων λόγω και της κλιματικής αλλαγής και των ευρύτερων συνεπειών της, προτίθεται η κυβέρνηση να εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο μακροπρόθεσμο σχέδιο με την εξασφάλιση της αναγκαίας χρηματοδότησης για τη θωράκιση των νησιών στο μέλλον, με ενίσχυση των υποδομών και μέσων, μεταξύ άλλων και την αναγκαία λειτουργία γεννητριών σε κρίσιμες μονάδες και υπηρεσίες, όπως ο βιολογικός καθαρισμός και η μονάδα αφαλάτωσης στο Αργοστόλι;
5. Σκοπεύει να προσφύγει η κυβέρνηση για οικονομική ενίσχυση στο Ταμείο Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης που χρηματοδοτεί τα κράτη μέλη σε περιπτώσεις μεγάλων φυσικών καταστροφών;

Οι υπογράφοντες βουλευτές

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Αβραμάκης Λευτέρης

Αναγνωστοπούλου Σία

Αραχωβίτης Σταύρος

Αυγέρη Δώρα

Αχτσιόγλου Έφη

Βέττα Καλλιόπη

Βίτσας Δημήτρης

Γεροβασίλη Όλγα

Δρίτσας Θοδωρής

Ζαχαριάδης Κώστας

Ηγουμενίδης Νίκος

Θραψανιώτης Μανώλης

Καλαματιανός Διονύσης

Καρασαρλίδου Φρόσω

Κασιμάτη Νίνα

Καφαντάρη Χαρά

Μάλαμα Κυριακή

Μάρκου Κώστας

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κώστας

Μωραϊτης Θάνος

Νοτοπούλου Κατερίνα

Παππάς Νίκος

Πέρκα Θεοπίστη

Ραγκούσης Γιάννης

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σπίρτζης Χρήστος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Φάμελλος Σωκράτης

Φίλης Νίκος

Χατζηγιαννάκης Μίλτος

Χρηστίδου Ραλλία